Har förmodligen autism och ADHD
Ås nu skriver jag här en vandrande idiotisk dyslexiskt mifo som inte vet havda han gör. Jag kan väll bäretta lite om mig själ.  Jag är 16 år gamal, har dyslexi, har provat utföra självmord två gånger. Har stres så fort något händer. Har förmodligen ausitms eller/och adhd eller/och Aspbergers.M år sypkist dåligt vargegång jag måste be om hjälp med något. Är extrem nervös när jag är social och är rädd för att göra fel på något sätt.   Det är väll den kort samman fattningen.
Om jag skull var mer ut förlig så skulle jag säga att jag blir stressad vargång jag öppna munnen, Tar ett steg, står stilla, sitter ni i klass rummet, äter i bamba, alåss alt jag gör, den minsta lila detaljen.
jag har förmodligen var så här endast sän jag var 9 då jag och min så kallade bästa vän bråkade varje dag. Jag blev också under den tiden klassens sypkiska” punching bag ”. Det var då allt gick neråt. Jag har aldrigt haft något man kan kalla Vänern i mitt liv, speciellt i mellan stadiet och hög stadiet. Under de hemska år blev jag väldigt fascinerad av själv mord och död. Alt från statsetsik och fakta till metoder och utförning.  Det var som allar värst under 6:an då jag var en konstig werdo som int viste vad han skull gör med sitt värde lös liv. Det var också en period då två av min släkting dog oförväntat. Alt det lärde väll till att jag burgare skära av mig själv socialt, speciellt i klass. Medans hem fick jag ”ut brott so fort något jag inte ville hände” (jag var en skit unge). Smatidgit spenderade jag nästan 2000kr på glass, gods och så skit till dom som jävlades med mig, jag gjorde de för att jag trodde de skull var smällar mot mig och jag har alltid var den som är hjälper alla och är snäll mott alla. Även om de inte var det mott mig.
Män nu kan vi hoppa fram till MIT första år i gymnasiet. Nu var jag mådde jag lit bättre efter en sommar utan min gamla  Klas. Män det var inget som skull stan länge kvar, för efter bara en månad blev jag mord hotad i skolan, konstig nog tyckte jag om det, speciellt de som hände efter. För efter hotat börjad två idoter mobba människor i klassen  och hott med till exempel att människor skulle komma hem till dig mörda dig ( det sa dom till mig). Det var de bästa som jag har mått på länge, jag hade något att beskyda, klassen. Detta fortsatt i två månader tills de flänsat i klass tykte att jag skull kränknings anmäla dom, då sluta dom efter anmälan. Dom vågade inte prat i klassen och jag var glad. Men runt jul burgare jag bli mer deprimerad som jag var innan, ett Massivt bärga av uppgift lägger framför mig och jag vet inte om jag klara det. Jag vet inte alltid om jag klarar att gå till bussen, men min plikttrogen sätter in och säger att jag valde själv att gå på gymnasiet, då SKA jag klara det. Det är de viktigaste med live just nu. Män endå blir jag bara mer deppig och stressad. Jag vet inte vad jag ska göra med mitt värde lös liv
snäll
förklar vad ska jag gör och för låt för väggen av text.
Nils
nils

BUP svarar:
Hej Nils!
Tack för att du skriver till oss!
Jag tycker det låter som du verkligen får kämpa så mycket. Både i dina sociala kontakter och med skolarbetet med din dyslexi. Du berättar också att du blivit utsatt för både hot och mobbing i din skolgång - om jag förstått allt rätt.
Allt det här kan göra så man mår dåligt på olika vis. Att man kan få självmordstankar och bli rädd och nervös för många saker. Inte minst i sociala kontakter.
Det låter verkligen allvarligt att du gjort två självmordsförsök. Var det någon som fick veta det då det hände?
Du nämner att du själv har funderat på om du kan ha svårigheter som kan handla om autism och ADHD?
Jag tänker att allt det här behöver du få hjälp med.
Med tanke på att du funderar över svårigheter som eventuell autism, så brukar det vara BUP man vänder sig till i tonåren för att få hjälp med en bedömning och en utredning kring det.
BUP kan även hjälpa till att bedöma andra frågor som man kan ha. Jag tänker på att du upplever svårigheter att koncentrera dig, men också att du skriver om att du senaste tiden känt dig deprimerad, att du har gått igenom många jobbiga saker.
Allt det här kan också ge olika känslomässiga problem som skapar svårigheter både i skolan och socialt.
På BUP kan du få prata med en behandlare om hur du mår och vad som kan vara dig till hjälp framöver. Genom att förstå mer om hur du mår och vad du behöver så kan det hjälpa dig att må bättre. Det kan minska dina känslor av stress och osäkerhet i din vardag.
Då kan ni också prata igenom om du behöver få göra en eventuell utredning kring autism. För att kunna bestämma mer om det behöver du alltså börja med att få prata med någon av personalen på mottagningen.
I din ålder kan man kontakta BUP själv för ett första samtal om man vill. Men många tonåringar brukar be föräldrarna kontakta BUP. Tror du att dina föräldrar kan hjälpa dig med det?
Om man varken känner att man kan ta upp det här med sina föräldrar eller det känns svårt att själv kontakta BUP - då kan man börja med att gå till Elevhälsan på gymnasieskolan.
Då kan skolkurator eller skolsyster hjälpa till så att man kan få en tid för bedömning på BUP. Man kan också vända sig till en kurator på ungdomsmottagningen som kan skriva en remiss till BUP.
Ta hand om dig och sök hjälp.