Är bra att dölja hur jag mår
Hej, jag är en 14 åring tjej som mår psykiskt dåligt jag började må såhär för ungefär ett år sen pga dålig självbild, jobbigt hemma och jobbigt i skolan och bland kompisarna, så jag lider av självskadebeteende och mår jättedåligt och nu lider jag även av spänningshuvudvärk som kmr varje dag och d känns som att ingen förstår hur jag mår, jag är väldigt bra på att dölja hur jag mår och ingen vet heller om mitt självskadebeteende men just nu har det blivit så mycket och jag har börjat skära mig mer och mer så nu vet jag inte vad jag ska göra..
E.J

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag ge dig beröm för att du tog det viktiga och bra steget att skriva till oss och be om råd.
Det är en bra start och mitt råd till dig är att förbereda dig på att ta nästa steg. Du vet säkert vad jag kommer att skriva. Nästa steg handlar förstås om att börja prata om hur du mår med någon vuxen.
Jag kan förstå att det kan kännas läskigt och ovant att börja prata om alla känslor du gått och burit på, men om du fortsätter att sätta på dig masken och inte visar upp hur du mår, kommer resan att bli mycket tuffare.
När du döljer och stänger in dina känslor så är det inte alls konstigt att du får spänningshuvudvärk. Att oron hamnar i kroppen.
Din upplevelse att det inte finns någon som förstått hur dåligt du mår, är säkert sann. Där behöver du hjälpa till och berätta så att du får rätt hjälp, mer stöd och tröst. Om du får frågor hur du mår behöver du svara så ärligt du bara kan och orkar.
Att du nu börjat skära dig mer och mer är ett tecken på att du behöver hjälp och att det är svårt att klara av att bryta ett självskadebeteende helt på egen hand, det vet vi.
Jag vill ge dig rådet att söka hjälp.
Du är värd att må bra och det är viktigt att du börjar berätta innan problemen blir större och ännu mer outhärdliga för dig.
Om du har en skolkurator på din skola tycker jag att det skulle kunna vara ett bra första steg.
Om du inte vill kontakta hen skulle du kunna höra av dig till ungdomsmottagningen. Jag skickar med en länk.
Du skriver att du har det jobbigt hemma och jag vet inte hur din relation med dina föräldrar ser ut. Om det är möjligt är det naturligtvis bra om dom får veta hur du mår (ni kanske bråkar om att du inte gör dina läxor eller hjälper till hemma).
Om du berättar hur du mår kan det öka dina föräldrar förståelse och konflikterna kan förhoppningsvis minska (och det finns antagligen några att välja på).
Jag tror att det är bra att dela bekymren med någon. Att det inte är bra att gå alldeles ensam och försöka lösa allt själv.
Du har ju koll på att det var ett år sedan du började må dåligt. Om du sitter och pratar med din skolkurator skulle det kunna vara ett tema för ert samtal.
Relationer med föräldrar och kamrater påverkar också hur man mår. Det är vanligt att det är en kombination av flera saker som tillsammans blir för tunga att bära. Ni får tillsammans försöka förstå varför du mår som du gör.
Lycka till och tack för ditt brev.