Fungerar inte som mina klasskompisar
Hej, jag börjar få panik över hur jag mår. Jag vet inte varför men jag har en stark känsla över att jag lider av någon slags diagnos. Men vet inte vilken, för jag vet att jag mår och agerar eller fungerar inte som min andra klasskompisar.
T.ex, dem dagar jag mår jätte bra så blir mina klasskompisar irriterade på mig och då mår jag jätte dåligt och blir nedstämd under resten av dagen. Sedan finns det dagar jag mår piss redan från början men har ingen specifik anledning.
Ska jag va ärlig så tror jag att jag har adhd för jag har extremt svårt att koncentrera mig och när jag är glad så är jag extremt livlig och högljudd men att det kanske påverkar mig på ett negativt sett så jag mår dåligt av det vissa dagar. För jag mår dåligt mest för att jag hatar mig själv, speciellt mitt beteende och det går så långt vissa gånger att jag självskadar mig själv så ibland undrar jag om jag lider av depression men sen kommer ju dem här dagarna då jag mår skit bra och verkligen älskar uppmärksamheten jag får.
Det skulle liksom va skönt att veta om man har något eller om man bara är allmänt irriterande och livlig. (Har ju läst om adhd och mycket stämmer ju in, som svårt att gö klart saker och med känslor och allt sånt, så jag vet ju liksom vad adhd är så är det två tjejer i min närhet, 1 i släkten och 1 är min bästa kompis som har adhd och jag känner igen mig så mycket och min släkting tror också att jag har adhd)
Men jag har sökt hjälp om de förut men jag är extremt blyg och skäms ofta över mig själv så det sluta med att vi inte kom fram till någonting men de va 2 år sen och har fortfarande en känsla av att de är något som inte stämmer. Jag är inte som alla andra!
-A

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Det låter som en jobbig känsla, att du upplever att andra blir irriterade på dig.
Det verkar också som om du ganska länge har funderat över hur du fungerar och att du uppfattar dig själv som lite annorlunda? Stämmer det?
I en sådan situation brukar det kunna vara till bra hjälp att börja prata med någon. Då kan man få hjälp att reda ut lite mer av de här tankarna och känslorna. Få hjälp att förstå mer om vad det kan handla om och vad man då kan göra.
Har du funderat på om du skulle vilja gå och prata med någon om det här?
Du skriver också att du kan vara mycket blyg. Då kan många känna att det tar emot att ta den första kontakten för att få hjälp. Tycker du att det är så för dig?
Ett tips, om du känner så, kan vara att be någon följa med dig. Ett annat tips är att man kan skriva ner några viktiga saker man vill ta upp. Då kan man lämna över det till den man ska prata med. Det kan hjälpa till så man känner att det som är viktigt för en själv kommer fram.
Det låter också som du själv funderat över om du kan ha någon sorts svårighet med koncentrationen eller kanske ADHD?
Du nämner att du sökte hjälp för det för 2 år sedan, men att ni inte kom fram till något då. Jag blir lite osäker på vad det var för hjälp du fick då. Om det var så att ni började titta på dina svårigheter i skolan? Eller om det gick vidare till en utredning?
I vilket fall så kan du, om du vill, ta upp det här igen för att få mer hjälp. Du kan säga att det känns som det här påverkar dig allt mer och berätta som du gör här i brevet till oss.
Du kan börja prata med din mentor eller med Elevhälsan - alltså din skolsyster eller skolkurator. Då kan ni tillsammans prata igenom om du, skolan och dina vårdnadshavare tycker att du behöver få göra en utredning.
Då brukar det vara skolan som hjälper till med planeringen av det. Jag lägger också till lite mer information om hur en utredning brukar gå till.
Om du hellre vill börja med att prata med någon om hur du mår, så kan du också vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt.
Hoppas du får hjälp med dina undringar!