Är deprimerad och hör röster
Jag har haft problem med deppresion i typ 3 år nu...jag äter antidepprisiv medicin men det känns inte riktigt som den hjälper...och visst jag ökade nyligen  min dos och jag vet att det tar ett tag innan den börjar verka...men nu ett tag har jag mått väldigt dåligt...jag har haft självmordstankar och så har jag börjat skada mig själv igen...det känns som om mamma och pappa inte förstår...pappa blir bara arg och frustrerad när jag antingen inte går till skolan eller skadar mig själv och mamma är en sån person att så fort det händer något måste hon ringa till bup och berätta och fråga vad hon ska göra och allt sånt...jag vill egentligen bara att mamma ska finnas där för mig och krama om mig och inte gå iväg och ringa och prata med massa personer om mitt mående...men det känns också så jobbigt att prata om mina problem för så fort jag berättar så säger pappa att det bara är att inte lyssna...och nu har jag ju inte berättat allt här men det är som röster i mitt huvud som säger elaka saker till mig...de säger att jag är värdelös, hopplös och att jag borde dö för att ingen gillar mig på riktigt...när jag berättar detta så säger pappa som sagt att jag bara inte ska lyssna men den är ju inte så jävla lätt! Rösterna är här hela tiden...Ibland har jag energi nog till att mota bort dem men nu har jag nästan ingen energi kvar till det...de är här konstant och ibland till och med skriker de på mig...jag orkar lixom inte mer snart...jag vill bara att de försvinner men jag vet inte hur...och jag känner bara att jag borde dö...både för att jag inte orkar mer snart och för att ingen riktigt älskar mig...
Idk anymore

BUP svarar:
Hej!
Det var en väldigt fin mening du skrev. Att det du helst vill och det du behöver är att din mamma ska finnas där för dig och ge dig en varm innerlig kram.
Hennes oro och önskan att hjälpa dig tar väl över och gör att hon inte kan stanna upp och ge dig kramen du längtar efter, innan hon ringer och ber om råd.
Det visar i alla fall att hon är engagerad och att du är viktig för henne. Det måste kännas bra. Berätta för henne att du gillar hennes kramar.
Din pappa reagerar på ett annat sätt med att bli arg och frustrerad. Även det ett sätt att visa att du är viktig och betydelsefull.
När jag nu läst ditt brev undrar jag om du har en pågående kontakt på BUP. Din mamma ringer ju till BUP för vägledning och någon är väl även ansvarig för din medicinering.
Du har börjat att skada dig igen och dina röster du hör är svåra att kontrollera. Dina självmordstankar kommer och går.
Om du inte har någon pågående samtalskontakt - tror du att det är möjligt att kontakta den mottagningen du tillhör och be om en tid?
Kombinationen medicin och samtal är något jag tror på. Självklart behöver du även få möjlighet att med din läkarkontakt diskutera din medicinering. Fördelar och nackdelar. Din känsla att den inte riktigt hjälper är även den viktig att fånga upp.
Du skulle säkert må bra av samtal. Din pappa skulle behöva få hjälp att förstå hur han kan stötta dig. Förstå att rösterna du hör som säger elaka saker till dig påverkar dig jättemycket.
Din mamma skulle behöva få möjligheten att ställa sina frågor till den ni samtalar med i lugn och ro, istället för att ringa då det är kris.
Du behöver få stöttning och peppning att orka kämpa på. Få stöd av dina nära och kära.
Om rösterna som tycker du är hopplös, värdelös och att du borde dö. Så får dina föräldrar, dina vänner visa att rösterna har fel. Berätta för dig att du är värdefull, fin och bra på alla sätt.
Tack för ditt brev och lycka till!