Finns ingen som lyssnar när jag försöker få hjälp
Jag känner mig jätte töntig för jag mår dåligt. Det känns som om jag bara är töntig och att det finns folk som har det värre så jag får inte klaga. Har alltid fått höra att jag inte är värld något och att jag bara låtsas vara ledsen och skär mig och svälter mig själv för uppmärksamhet. Och det finns ingen som lyssnar när jag försöker få hjälp, vad ska jag göra?
J.S

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Så kämpigt du har det när du mår dåligt och du känner att ingen förstår.
Jag tycker det är klokt gjort av dig, att du försökt berätta om hur du mår. Det är det råd som vi alltid ger till barn och unga. Så det är inget som du ska känna dig jobbig eller töntig för.
Men det är ju sorgligt att du inte kände att du mötte förståelse och fick stöd då.
Men du får inte ge upp! Många gånger kan det vara på det här viset. Man kan behöva kämpa för att hitta den hjälp man behöver.
Ibland finns det ju också olika slags problem hemma i familjer. Ibland kan det vara så att ens föräldrar inte förmår att ge en det stöd man behöver.
Hur ser det ut hemma i din familj?
Om du känner att det är dina föräldrar som inte kan förstå dig? Då kan man som ung behöva själv börja ta hjälp och stöd utanför familjen.
Ibland kan man också ha hamnat med kompisar där det blir olika problem. Är det så för dig?
När man inte känner att man har det stöd omkring sig som man behöver så är det klokt att försöka ta hjälp. Att kämpa för sin egen skull. Påminna dig om att du är värdefull.
Mår du inte bra och skär dig eller inte kan äta normalt - då behöver du få stöd och ha hjälp av en vuxen som kan lyssna på dig.
Många unga börjar ta hjälp genom skolkurator eller skolsyster.
Elevhälsan kan också vägleda en vidare till annan hjälp utanför skolan. Skolkurator eller skolsyster brukar också kunna hjälpa till att förklara för föräldrar om de inte skulle förstå allvaret i hur man mår.
Finns det problem hemma så kan man också få hjälp med det. Då kan skolkuratorn ge råd och vägledning kring det.
Ett annat sätt att få prata med någon som lyssnar och kan ge råd, är att ringa en kurator på BRIS. Man kan vara anonym om man inte vill berätta vem man är.
Man kan också söka stöd via mejl eller chatt genom Tjejzonen.
Försök att ta en kontakt så snart det går. Vänta inte med det!