Blir ofta utskickad från klassrummet
Hej jag har det jätte svårt i skolan. Jag stör hela tiden jag blir utskickad från klassrummet ofta och jag bråkar med andra väldigt ofta ok det mår jag inte bra av. Ibland kan jag ha jätte ångest då gråter jag så mycket så tillslut får jag jätte ont i huvudet. Vet inte om jag kanske har ADHD det vill jag veta. Och vad är tecken på att jag kanske har ADHD. Det känns som om jag aldrig kommer bli en bra människa:( :( :(

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra och viktig fråga du ställer.
Om du upplever att du stör andra, blir utskickad från klassrummet och hamnar i bråk så förstår jag att du undrar varför blir det så här nästan varje dag.
Dina funderingar om du skulle ha ADHD tycker jag att du ska prata med dina föräldrar och din mentor i skolan om.
Att du inte mår bra av alla bråk, gråter så mycket att du får ont i huvudet, betyder att du är en fin omtänksam tjej som vill vara en bra kompis. Som förstår när det blivit fel och som inte vill hamna i bråk eller bli utkastad från klassrummet. En tjej som kämpar hur mycket som helst för att inte hamna i trubbel.
Ge inte upp och fortsätt kämpa!
Det är viktigt att du känner att du lyckas i skolan. Att du inte kopplar ihop skolan med något dåligt. Dina lärare behöver tillsammans med dig och dina föräldrar fundera på hur din undervisning ska anpassas.
Hur länge klarar du av att koncentrera dig på lektionerna?
Är det svårare på eftermiddagen eller precis innan lunch?
Behöver du ta fler korta pauser för att orka?
Hur ni planerar din skoldag kan inte jag bestämma, utan det du behöver göra är att berätta om dina funderingar runt ADHD och att du är ledsen och mår dåligt över alla konflikter som uppstår.
Din sista mening: att det känns som att du aldrig kommer bli en bra människa.
Ett superviktigt mål att ändra din syn på dig själv. Att du får höra att du är en bra tjej med många styrkor och att du börjar uppskatta den du är.
Lycka till och prata med dina föräldrar och din mentor om din viktiga fråga du ställt till oss!