Andras svårigheter påverkar mig
Hej jag är en tjej på 13 år. För ca 2 år sen börja jag umgås med några andra i min klass. Dom bråka hela tiden med varandra och dom försökte ta självmord. Dom tycckte jag var en bra vän att lita på spå dom berätta allt för mig. Alla deras problem bara kom över mig som en våg. Efter det har jag börjat skära mig, börjat äta mindre mm. Har även beslutsångest och lite tvångstankar haft sen jag var liten. Men nu börjar det bli värre. Kan gråta och mår piss över att inte veta vad jag ska ha på mig. Jag måste alltid göra ett specielt tränings program varje morgon, Stoppa fingrarna i halsen tre gånger när jag ducshar (Spyr inte) och typ släcka och tända lampen två gånger och massa mer. Nu har jag typ gått upp 3 kg på 1 månad och mår jätte dåligt över det. Mina vänner väger lixom 10 kg mindre än mig. Vad ska jag göra?
Anonym sad mäniska

BUP svarar:
Hej!
Det är flera olika problem du skriver om i ditt mejl.
Först nämner du hur negativt du har blivit påverkad av att dina kompisar öste på dig alla sina problem. Du är säkert en empatisk person som fick dina kompisars förtroende men det just därför att du är så empatisk har det blivit för mycket för dig.
Det är inte konstigt. Om man får för mycket av andras problem på sig, behöver man själv hjälp för att hitta rätt balans på hur mycket man kan ställa upp utan att själv ta skada. Läs mer om detta i den lilla artikel jag bifogar här ("När någon annan mår dåligt").
Men hur som helst har du haft dina egna problem sedan tidigare, skriver du. Du kanske haft en viss sårbarhet som självklart försämrades utav att du har ställt upp så mycket för dina kompisars bekymmer.
Det sätt som du försökte hantera dina fördubblade svårigheter på - alltså att du började skära dig är inte så bra. Det vet du själv. Du måste alltså få hjälp för att hitta andra och bättre sätt att handskas med din egen oro och ångest.
Här kommer ytterligare några av dina egna svårigheter in. Du skriver om tvångstankar, kanske även ett visst mått av tvångshandlingar, beslutsångest och problem med din kroppsvikt.
När jag räknar upp det här kan det verka som jättemycket, men bli inte skrämd nu. Det behöver inte vara så komplicerat som det kan låta. Om du får hjälp med att ta itu med det ena problemet kan det andra och tredje lösa sig på en naturlig väg.
Det är nämligen så att när din ångest minskar kan olika tvångstankar och handlingar försvinna spontant.
Nu undrar jag hur mycket dina föräldrar (eller de vuxna du bor tillsammans med) vet om dina problem. Finns det någon vuxen (mamma, pappa, far- eller morföräldrar eller annan) som kan hjälpa dig med att söka hjälp?
Jag tycker att det är jätteviktigt att du får stöd hemma. Om det går att berätta så gör det!
Sedan kan ni tillsammans söka hjälp på vårdcentralen som nuförtiden brukar ha mottagning för psykiska problem.
Ni kan också ringa till BUP och få tid där eller få hänvisning till någon annan mottagning.
Men om du inte kan få hjälp hemifrån med detta måste du vända dig till skolkuratorn och berätta allt som du skriver om i ditt mejl.
Du kan också vända dig direkt till ungdomsmottagningen. Där har man stor erfarenhet av sådana problem som du har.
Även på nätet finns det möjlighet att få stöd och råd. Gå in till exempel på tjejzonen.se där du anonymt kan chatta om din oro och ångest.
Det kan du också göra på foreningentilia.se. På dessa sidor hittar du säkert bra stöd och goda råd.
Men jag tycker ändå att det allra bästa är att få hjälp genom personliga samtal. Följ något av mina förslag om detta.