Kollar dörren kanske 20 gånger
Hej,
Jag har under många år haft problem med tvångstankar... Lättade ett tag men har nu kommit tillbaka. Jag kollar dörren kanske 20 gånger innan jag tvingar mig själv att lämna hemmet och känner ibland att spisplattorna verkar riktigt inbjudande.
Men jag har även haft problem med ADHD symptom under en väldigt lång tid. Har till exempel svårt med koncentration, dagdrömmar och jag avbryter mina egna tankar och pratar på lektionen och när jag var mindre satt jag aldrig på min plats och jag överreagerade ofta. Om jag gjorde illa mig så var det jordens undergång, blev jag ledsen så blev jag skit ledsen och samma med ilska. Har nu lärt mig att hålla inne ilskan men den är fortfarande ibland problematisk.
Har även svårt att slita mig fram min hobby. Fastnar vid datorn och äter inte ens. För jag glömmer bort tiden.
Har problem att följa instruktioner och jag rör alltid på mig. Trummar med fingrar eller skakar på ben.
Har stökigt rum och tappar konstant bort saker som nycklar och mobil.
Har också haft många olika tix (med ett par års mellanrum) Blinkar med ögonen konstigt vilket har nu gett mig en ögoninflammation. Och har även haft vokala tix. Som till exempel att Humma.
Har just nu F i både bild och NO. På bilden har jag inte lyckats göra klart en enda uppgift på hela terminen. Och skjuter upp skriv uppgifter. Och på NO har jag inte gjort klart viktiga läxor även fast jag har haft flera månader på mig. Har också väldigt många ofärdiga läxor i flera ämnen.
Efter research som jag har jag ADHD, Tourettes och tvångstankar. Är det ens möjligt?
Orolig tonåring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är möjligt att ha många diagnoser men därmed inte sagt att du har det. De flesta människor har till och från tvångstankar och tics men inte i den omfattning och på det sättet som behövs för att få en diagnos.
Eftersom du är orolig kanske du kan ta kontakt med din skolkurator och berätta om de problem  du beskriver. Då kan du också prata med hen om de problem du har som är skolrelaterade. Om du inte tycker hen han besvara dina frågor utan att du fortfarande känner dig orolig kanske du ta kontakt med en ungdomsmottagning eller  prata med dina föräldrar och ta kontakt med en vårdcentral.
Lycka till!.