Vill ha hjälp med mitt beteende
Hej! Jag är en tjej på snart 14 år, Bor tillsammans med mamma och pappa och min syster. Jag har 2 frågor till er. Jag har under en lång tid haft ett stort problem med mig själv, jag har ätit mindre, Skadat mig själv bl.a genom att skära mig.. vet inte hur jag ska göra. för ibland kan jag ba sitta på kvällarna och gråta tills jag somnar, och ibland sitter jag där och gråter sen skadar jag mig själv. Har haft självmordstankar under en period sommaren 2018 där jag funderat på hur skönt de skulle vara och va död. Har aldrig vågat göra något grovt men tänkt tanken flertal gånger. oftast när jag mår dåligt kan va efter jag bråkat me någon i familjen eller så kan jag ba bryta ihop från ingenstans. har pratat med mina föräldrar men dom tar inte saken på allvar och förstår inte!
Jag skulle behöva hjälp med mitt beteende, många säger att jag är en bitch, att jag blir sur och kaxig hela tiden. Jag kan hålla med! jag tänker ibland att jag blir som ett adhd barn, jag kan bli skit sur för absolut minsta lilla, Jag kan inte koncentrera mig på lektionerna och måste altid ha något att hålla på med. mina föräldrar tror inte de är något speciellt men alla andra i min närhet tror jag har adhd. Hur ska jag göra?
W

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är bra att du redan har tänkt tanken att du behöver prata med någon och du berättar att du försökt prata med dina föräldrar men att du tycker att de inte tar dig på allvar. Kanske kan du försöka börja med att prata med någon utanför ditt hem?
Finns det någon på din skola som du tror att du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med om dina frågor och bekymmer? Det kanske finns en skolkurator, skolsköterska eller någon mentor eller lärare som du skulle kunna ha nytta av. Om du berättar för dem om dina tankar om dig själv så kanske ni tillsammans kan hjälpas åt att hitta en väg hur du skall kunna komma vidare. Det brukar vara svårt att tänka ut allt själv.
Ofta kan det vara och kännas lite lättare om man kan dela sina tankar och känslor med någon annan. Det låter ju också viktigt att du får hjälp så att du inte längre känner att du behöver skada dig själv som när du skär dig. Det låter också viktigt att du får hjälp att tillsammans med någon prata om och fundera på hur det kommer sig att du mår så dåligt att du får svårt med maten och att du självskadar dig.
Kanske har det att göra med din fundering på om du skulle ha ADHD, men det kanske finns andra saker i ditt liv som spelar en roll i hur du känner dig. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana frågor som du har. I och med att du skrev till oss har du tagit första steget mot att kanske må lite bättre. Nu skall du ta nästa steg som handlar om att prata med någon som du möter.
Lycka till