Ångest för att tala med psykolog
Vad ska man göra om man vet själv att man inte mår bra och borde söka professionell hjälp, men inte vågar?
Ångesten och stressen jag känner dagligen gör det svårt för mig att få ihop vardagen. Har t.ex. slutat gå till skolan, även fast det bara är 1 månad kvar till studenten och man äntligen slipper det så kan jag inte bita ihop och köra på ändå.
Får även jättemycket ångest av att behöva gå eller ringa till vårdcentralen/psykolog. Det är något som verkligen skrämmer mig.

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket man kan känna oro och stress inför när man går ut gymnasiet. För prestationer och betyg förstås. Men man kan också känna oro inför att skolan tar slut och att livet förändras. Man skiljs ju från sådant som visserligen kan ha varit slitsamt men samtidigt vant och tryggt i ens liv. Och det kan ännu vara svårt att riktigt veta vad man vill och kommer att göra sedan.
Många kan nog känna igen sig i det, men kanske utan att säga så mycket om det. För när man tar studenten förväntas man vara glad och lycklig över att skolan äntligen är slut.
Det kan vara en hjälp för dig att få tala med någon om dina känslor och tankar. Du tänker det själv men du är rädd.
Det är inte konstigt att känna sig osäker inför att första gången tala med någon man inte träffat förut om vad man känner. Men det vet den man talar med. Den förstår att man kan känna sig rädd och osäker.
Kanske är det som skrämmer dig också detta att du behöver hjälp och vad du tänker om det.
Vi alla kan komma i en situation där vi behöver tala med någon utomstående om hur vi mår känslomässigt. Det är alls inget konstigt utan mänskligt och normalt.
Kanske du kan tala med skolpsykolog eller skolkurator? Skolan kan kanske också ge dig stöd de här veckorna som är kvar. För det är ändå viktigt att du kan vara kvar i skolan de här sista veckorna. Både för undervisningens skull och för att på ett så bra sätt som möjligt ge dig möjligheten att säga adjö till skolan och det som varit där.
Så försök tala med någon fastän du är rädd!