Ganska mycket problem hemma
På senaste har jag haft ganska mycket problem hemma på senaste tiden. Jag har en lillebror som är två, nästan tre, år yngre än mig. När jag gick i 6:an, brukade han röra mig på privata ställen. När han gjorde det hemma brukade jag skrika på honom att sluta. Men några gånger gjorde han det, till exempel, i en affär. Då brukade jag oftast försöka säga lugnt åt honom att sluta, men han brukade sällan lyssna. Jag vet att jag några gånger försökte berätta för mina föräldrar, men de sa bara något som "Han skulle inte göra något sånt" eller "Och varför skulle han göra något sådant?". Nu går jag i 7:an, och under en lång tid gjorde han bara något väldigt sällan, men nu har han börjat igen. Han rör mig inte på privata ställen, men han säger saker som får mig att känna mig obekväm. För några veckor sedan sa han "Man har ju en liten sexig syrra, man har ju en liten dum sexig syrra" vilket gjorde mig väldigt obekväm. För bara någon vecka sedan sa han typ "Jag har ju en snygg syster". Jag blir obekväm när han säger så, men jag vet inte vad jag ska göra eller vilken vuxen jag kan vända mig till.
Jag har även haft väldig många bråk med min mamma. Ett bråk kan börja med att hon säger åt mig att göra något, men jag svarar bara ett irriterad "Ja". Nästan alla våra bråk startar med att jag låter irriterad, av ingen anledning. Jag vill inte bete mig så mot henne, och jag vill inte heller ha så många bråk med henne. Jag vet inte varför jag nästan alltid låter irriterad mot henne. Jag får både henne och mig själv att må dåligt, men jag kan liksom inte styra mina känslor.
Djurälskare

BUP svarar:
Hej!
Din bror ska inte göra så här. Det är viktigt både för dig som blir kränkt av honom och för honom själv att han får gränser för att sluta med detta. Du har försökt berätta för dina föräldrar och de verkar inte ha trott dig. Då har de inte förmått hjälpa varken dig eller din bror.
Du skriver också att du har många bråk med din mamma. Du blir irriterad på henne av som du säger ingen anledning. Och du får dåligt samvete som om detta bara var din skuld.
Men någon anledning till att du blir irriterad på henne finns det fastän det kan vara svårt för dig att nu se vad det är. Men jag tror det är något viktigt att förstå mer om.
Du undrar hur du ska göra eller vilken vuxen du kan vända dig till för att få din bror att sluta med sitt gränslösa beteende. Vad du kan göra själv är att kraftigt säga ifrån till honom när det händer och visa att du inte tolererar hans sätt att bete sig mot dig. Och att du igen tar upp det med dina föräldrar när det händer.
Men om dina föräldrar inte tar tag i detta kan det ändå bli svårt. Risken är att din bror då känner att han kan fortsätta.
Jag tycker att du också ska tala med någon professionell vuxen om problemet. Någon som skolkurator eller någon på Ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till BRIS och tala, anonymt om du vill, med en kurator där.
Du skulle också behöva få tala med någon om varför det blir bråk mellan dig och din mamma och vad ni (inte bara du själv) kan göra för att det ska bli bättre hemma. Vid sådana samtal behöver dina föräldrar vara med. Socialtjänsten är de som kan hjälpa till när det är problem i familjen. Du kan tala med skolkurator eller ungdomsmottagningen om hur man tar kontakt med socialtjänsten.