Känner oftast att allt är mitt fel
Jag är en 13 årig tjej som har börjat förändrats. Jag har tillexempel fått väldigt mycket ångest och lindrat den genom rökning. Jag har väldigt kort stubin och kan verkligen inte kontrollera min impulskontroll. Det har sabbat mycket för mig både genom kompisar och familj. Det kan hända att jag ena sekunden är jätte glad men att jag sedan kan må jätte dåligt eller bli arg, det senaste har jag också börjat få större aggressioner.
Jag har alltid haft det svårt att prata med andra öppet för jag får direkt den där jobbiga känslan i hela kroppen och brukar gömma mig bakom skärmar.
Min mamma vill alltid också ha en lösning på allt och kan inte acceptera att man bara kan må dåligt, men jag tror att jag främst får ångest på grund av min relation till pappa som lider av depression eller mina syskon som är familjehemsplacerade hos oss då dom båda har grov autism och adhd.
Jag känner oftast att allt är mitt fel när dom får utbrott och mamma blir på dåligt humör.
min pappa har också diagnosen borderline och när jag läser om den känner jag faktiskt igen mig i det mesta.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Lisa

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du undrar vad du ska göra.  Ett sätt skulle kunna vara att försöka få mindre ångest. Du vet att du får ångest på grund av din relation till din pappa och dina syskon. Du skriver att din pappa lider av depression. Är det det som oroar dig eller något annat?
Du får ångest av dina syskon också. Vad är det du får ångest av? Får du skulden när de får utbrott eller är det något du bara känner? Jag får en känsla, när jag läser ditt brev, att du måste anpassa dig och har ganska snålt med egen plats och utrymme. Ofta blir det så när man har vårdkrävande syskon att det blir lite föräldra-tid över till den som fungerar bäst.
Men jag tänker att även du har stora behov av hjälp och stöd av dina föräldrar. Eftersom du har svårt att prata med andra öppet kanske relationen till din mamma blir desto viktigare. Skulle du kunna prata med henne om att du också behöver hennes uppmärksamhet och att du behöver egen tid med henne? Tid som bara du får och ingen annan stör och hindrar er. Att du kan få hennes tid när du mår dåligt och att hon då ger dig tid att berätta utan att hon ger dig förslag på en lösning.
Din mamma kanske måste hitta lösningar för att få alla problem lösta men jag tror du behöver också tid på att bli lyssnad till utan brådska.
Om du kunde få denna tid med henne kanske du också skulle kunna prata om det du får ångest av i din familj. Du pratar om viktiga relationer - de till dina syskon och din pappa.
Så det är mitt första förslag -egen tid för dig med din mamma. Det är alltid bra att ha. Men ibland kan det också vara bra och lättare att prata med någon utanför familjen. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men då skulle du kunna ta kontakt med din skolkurator eller få hjälp att ta kontakt med en ungdomsmottagning. Det handlar egentligen också om att få egen tid att prata om sitt liv med någon som har tid att lyssna och försöker förstå. Det behöver vi alla.
Lycka till!