Är rädd för att de ska tycka annorlunda om mig
Hej jag är en tjej på 12 år (06a) jag har mått dåligt i ish 3 års tid och har sen en tid tillbaka skurit mej själv och haft grova självmordstankar. Jag har en dålig relation med mat och får ångest nästan varje gång jag äter och jag har kroppskomplex och ångest över min vikt. Det finns verkligen INGEN jag kan prata med och om det hade funnits hade jag inte pratat med den ändå för jag skäms och vågar typ inte prata om det för jag är rädd att någon ska tycka annorlunda om mig för att jag mår dåligt. Jag vill att alla ska förstå hur jag mår och jag vill ha hjälp men vet inte hur jag ska få det :(
Jag var tre vänner som jag kan prata med självskadebeteende om men två av dom mår också dåligt och känns som jag triggar dom om jag pratar om det och den andra kompisen har jag precis berättat för att jag har ett självskadebeteende och hon var jättestöttande och så men tycker typ d e lite pinsamt att prata med henne om det.
Jag vill så gärna ha hjälp för orkar snart inte leva längre, finns det något jag själv kan göra för att komma ut ur det här?
Snälla hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det är verkligen en svår situation du beskriver. När man både vill ha hjälp och samtidigt är så rädd för att berätta för någon om hur man känner sig och om hur man tänker så att det blir att man inte tror att man kan få hjälp eller att det finns hjälp att få. Hur skall du kunna hitta kraft att våga berätta för någon om hur du har det? Hur kan du försöka våga att chansa på att prata med någon?
Du är så väldigt rädd för att den du berättar för skall tycka annorlunda eller sämre om dig då de förstår att du mår dåligt. Min erfarenhet är att det oftast är tvärt om. Att människor kan vara intresserade av att höra hur till exempel du känner och tänker och att det betyder att den som lyssnar kanske vill försöka vara till hjälp. Det här tror du inte på idag och frågan är om du trots det skulle våga chansa på att prata med någon vuxen i din närhet. Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för? Kanske finns det en skolkurator, skolsköterska eller någon mentor eller lärare som du skulle kunna prova att prata med.
Kanske blir det så att du upptäcker att det inte alls blev som du är så rädd för. Du kanske skall försöka prata med dina föräldrar också. Du kanske tänker att de inte skulle klara av att hör om hur du har det och att de kanske skulle bli ledsna, arga eller oroliga. Min erfarenhet är att föräldrar ofta faktiskt vill veta hur det är med barnen och att de oftast vill försöka vara till hjälp. Om du upptäcker att de vill vara till hjälp kan ju ni kanske tillsammans prata om hur du skall kunna få hjälp. Då kan ni också vända er till BUP.
Vi på BUP är mycket vana vid att möta unga med sådana svårigheter som du beskriver och vi vet också att man kan få hjälp och att man inte måste känna som du gör utan att man kan få hjälp och då må lite bättre. Jag hoppas att du vågar pröva att prata med någon så att du så småningom kan få må lite bättre.
Lycka till!