En kille stalkar mig
Hej jag är 16 år och jag har massor av diagnoser som PTSD och panik ångest och depression. Det gör att jag älskar att stanna hemma och ha en liten kompis grupp att vars med under skoltid. Jag föredrar att vara hemma och studera för att få bra betyg och fika med min mor ibland. En kille jag började prata med vägrar att låta mig vara ifred. Han stalkar mig och tvingar ut mig. Killen kysser mig när jag inte vill det och han tar på mig och försöker att ha sex med mig. Jag är livrädd och vet inte hur jag ska säga nej. Jag ber honom att sluta ta på mig men han vägrar att sluta.  Han säger alltid att han kommer att komma till min skola eller komma hem till mig om inte jag träffar honom, och om inte jag svarar honom inom cirka 30 minuter så ringer han och smsar tills jag svarar. Han säger att han är allt jag behöver och att ingen annan är viktig men jag börjar få självmords tankar tack vare honom. Jag vet inte vad jag ska göra för att han vägrar att lämna mig ifred. Mina kompisar tycker att jag ska polisanmäla honom men mina föräldrar vet inte att detta pågår. Jag är rädd att han kommer att döda mig en dag, han tog min oskuld mot min vilja och jag har en sån lust att döda mig själv, jag känner smutsig och äcklig tack vare honom, han har förstört mitt liv och jag vet inte vad det finns att leva för längre, han har tagit all min energi och vilja till att leva. Mina betyg har börjat bli sämre för att han tar min tid och energi och han tycker att det är löjligt och efterblivet att jag pluggar så mycket istället för att ge honom min uppmärksamhet. jag är orolig eftersom att jag går i natur, mina betyg går ner. Vad ska jag göra?
Lina

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om relationen till en kille, hur han beter sig mot dig och hur du mår som resultat av det. Du undrar vad du ska göra.
Du ska bryta med killen.  Han har stora problem med sig själv. Han är respekterar inte dina gränser. Han kontrollerar och bevakar dig, är sexuellt gränslös och du är rädd för honom. Han får dig att må mycket dåligt.
Det här beror inte på dig. Du är inte värd att bli behandlad så här. Hans egen problematik kommer att visa sig i varje annan relation han har.
Du måste bryta med honom. Vänta inte. Det kan bli svårare att göra sig fri ju längre tiden går eftersom det då kan bli så att du mer och mer bara  ifrågasätter dig själv.
Det kan ändå vara svårt att komma loss eftersom han inte kommer att respektera dig i detta heller. Därför måste du tala med någon vuxen som kan hjälpa dig.
Tror du att du skulle kunna prata med dina föräldrar trots allt? Jag tänker att det vore bra om du kan försöka berätta för dem så ärligt som du kan.
Det är bra att du också talar med någon professionell vuxen, som skolkurator eller skolpsykolog eller någon på ungdomsmottagningen.
Du kan kontakta Tjejjouren eller Tjejzonen för stöd via deras chatt.
Killen som förföljer dig har stora egna problem och du måste skydda dig själv. Bryt med honom nu.
Vänta inte!