Kan jag som 15-åring få ett eget boende?
Kan jag som 15-åring få ett eget boende pga av dåliga förhållanden hemma?
Min mamma är alkoholist. Hon har gått till en läkare/psykolog några gånger under de senaste 2 åren vad jag vet men inget blir bättre. Hon får ofta utbrott då hon är påverkad & det förstör långsamt mig & min familj ännu mer. Min pappa försöker inte göra något bättre & säger till mig att jag borde ändra mitt beteende. Jag kan inte leva så här under gymnasietiden för att jag vet att det kommer sluta illa för mig. All skit som händer hemma är väldigt påfrestande, det går mycket sämre i skolan nu än vad det gjorde i 7an. Lärare märker att jag inte mår bra. Har skurit mig & haft ätstörningar.  Hade möjligtvis kunna flytta hem till min fasters familj som bor inne i centrum precis intill det gymnasiet jag vill gå på. Men deras hus är redan fullt & det kanske hade krånglat till det ännu mer för mig, men medans att koppla in soc hade gjort saker värre. Eftersom soc var inkopplade en gång innan efter min mammas utbrott men min pappa ville bara ha väck dom.
Vet heller inte vart jag kan vända mig för att ansöka om en lägenhet. Vill inte ha någon annan hjälp av soc utöver.
Bor i Halland.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver  en komplicerad situation och det går inte att direkt ge dig ett svar på om du kan få möjlighet att flytta till eget boende eller inte. Det beror på så många olika faktorer. Det bästa kanske vore om din mamma kunde bli motiverad att bli nykter? Om hon fick hjälp hon kunde ta emot. Om din pappa kunde stötta dig istället för att kritisera dig och om han fick kraft att hjälpa din mamma att bli frisk.
Om du tänker att den enda lösningen är att flytta hemifrån så tror jag det skulle underlätta om dina föräldrar också tycker det vore en bra ide. Jag antar det blir svårare och en annan process om de är emot att du flyttar. Går det att prata med dem om det?
Har du någon vuxen att prata med om hur du har det och hur du ska göra för att få det bättre. Har du någon som du kan prata med och dela dina bekymmer med? Kan du prata med din faster om hur du tänker och skulle vilja göra? Kan du tänka dig prata med din skolkurator eller ta kontakt med en ungdomsmottagning? Det går att ringa Socialtjänsten anonymt och höra med dem hur de tänker kring din önskan om eget boende. Ett annat tips är att chatta på Maskrosbarn. De har egna erfarenheter av att växa upp med en förälder som är alkoholist. Du kan också ringa en kurator på Bris och lite mer ingående berätta om din situation och få hjälp hur du kan göra.
Lycka till!