Är det här självmordstankar?
Hej bup!
är det här självmordstankar?
jag kan sitta och gråta i flera timmar, börja skaka och känna att jag inte orkar mer, börjar skada mig, tänker på hur jag skulle kunna ta mitt liv (har aldrig försökt ta mitt liv, men har vilja så gärna för snart ett halvår sen) men är det här självmordstankar? Eller är jag självmordsbenägen? Snälla hjälp!!
Och vad ska jag göra?!

BUP svarar:
Hej!
Du mår så dåligt att du gråter i timmar och känner att du inte orkar. Vad gör att du känner så här? Hur har du det hemma i familjen? Hur har du det i skolan? Tillsammans med kamrater? Med annat som är viktigt i livet?
Har du kunnat tala med någon om det som är svårt? Vi möter alla svårigheter i livet som vi behöver få tala med någon om.
Du undrar om du har självmordstankar. Kanske är du själv rädd för det. För att kunna svara på den frågan behöver man först prata mer med dig. Men ditt brev ger mer intrycket att du är överbelastad av svåra känslor och att du behöver stöd av någon så det blir lättare.
Finns det någon som du kan berätta för om hur du mår? Kan du tala med dina föräldrar så de kan ge dig stöd? Kan du också tala med skolkurator eller skolpsykolog eller någon annan vuxen? När man delar sina svåra känslor med någon som kan förstå dem brukar de bli mindre tunga. Man kan se vägar ut ur det svåra som man inte så lätt kan se när man går för sig själv med allt.
Så försök berätta om hur du mår för dina föräldrar om det känns möjligt, så att du kan få stöd av dem. Och tala med någon professionell vuxen som kan hjälpa dig att se varifrån dina svåra känslor kommer och vad du kan göra så att det blir bättre igen. För det kommer att bli bättre.
Men vänta inte. Tala med någon nu!