Stökigt hemma och i skolan
Hej, jag och min kompis var nära på att köpa alkohol (vodka) en gång, men vi gjorde det inte, det var inte för något party, det var bara jag och min kompis som var allmänt trötta på livet och ville göra något spännande, vi vapade och jag vill sno min bonusmammas cigaretter och röka, det verkar kännas så skönt, har gett upp skolan, orkar inte mer, skadar mig själv har vita sträck på armarna från ärr när jag skärt mig, vill överdosa  på tabletter och bara somna, kan ju lika gärna dricka så jag får åka in på behandlingshem och slippa allt, går till kuratorn men hon är bara där 1 dag i veckan och det är svårt att få en tid. Min skola o sånt är oroliga så ska göra nån utredning. Vill it bli frisk, jag orkar inte gå upp hela vägen igen bara för att sen falla ner, har försökt ta livet av mig två gånger och tänker på att göra det varje dag, har direkt inga kompisar, iallafall ingen jag gillar särkillt mycket, det är alltid stökigt här hemma och i skolan. överallt, kan inte vara på en enda plats utan att få tanken av döden, åker tåg till skolan och varje gång ett tåg kommer så tänker jag mig själv hoppandes framför, det ger mig en känsla av lättnad, en känsla av att jag vill göra det, vet inte ens varför jag skriver till er klockan 1:39 på morgonen men det gör jag iallafall, får se hur länge mer jag orkar va på den här usla vidriga värden.
L

BUP svarar:
Hej L!
Jag förstår att du på många sätt har haft det riktigt jobbigt i ditt liv ett tag tillbaka. Som du själv säger: det är stökigt hemma och i skolan, du kan inte sova och skriver mejl mitt på natten, du har eller har haft ett självskadebeteende och du tänker alldeles ofta på självmord.
Jag kan inte veta vad som ligger bakom "stöket", vilka konkreta konflikter och problem finns hemma med dina föräldrar och vilka svårigheter du har i skolan. Men jag vet att det måste mycket till för att en ungdom ska bli så desperat som du beskriver det. Det är inte svårt att se vilket lidande det innebär för dig.
Det som ändå låter bra är att du har ögonen på dig. Skolan, skriver du, ska göra någon utredning, de är oroliga för dig. Det är antagligen den väg som kommer att leda till förändringar i ditt liv, som skapar nya förutsättningar till att du kommer till rätta med de problem du brottas med. Jag förstår också att du inte har möjlighet att träffa skolkuratorn tillräckligt ofta för samtal. Du skulle behöva mer.
Nu vet jag inte vad det är för utredning som skolan planerar och vem som ska göra den. Ifall du har kontakt med BUP eller någon annan vårdenhet. Därför kan jag bara säga några allmänna råd.
Först och främst vill jag säga att livet ibland kan vara orättvist svårt och det är för bedrövligt när en ungdom tappar hoppet om framtiden. Men det finns en framtid hur omöjligt det än verkar vara just nu. Du ska inte hoppa framför ett tåg, du ska inte göra något oåterkalleligt som du inte ens kan ångra!
Ge nu en chans till dem som vill hjälpa dig, så kan du se vad denna planerade utredning kan leda till.
Svårt att stå ut - jag vet. Under tiden behöver du stöd och det kan du i viss mån få hos kuratorn, det ska du absolut fortsätta med. Men eftersom det inte räcker ska du få mer stöd på annat sätt.
Jag föreslår att du går in på tjejzonen.se. Där kan du anonymt chatta med en så kallad "storasyster" som stötta dig.
Eller så kan du gå in på föreningentilia.se som via chatt hjälper ungdomar som har psykiska problem och har det vårt här i livet.
Du ska också veta att man alltid kan akut till BUP om man har starka självmordsimpulser.
Hoppas mina rader hjälper dig att orka kämpa vidare tills denna "usla" värld börjar visa ett trevligare ansikte också för dig.