Får olika impulser
hej.... jag är en tjej på 11 år jag har ganska svårt att kontrollera mig när jag blir arg eller typ när vi har rast i skolan kan jag få en impuls o bara slå nån som går förbi eller skrika nåt fult t.e.x. fitta eller hora  eller något annat fult och jag kan säga saker jag inte menar och jag är antligen jätte glad eller jätte arg jag undrar om jag har adhd? men jag har också svårt med att sitta still på min plats i skolan o så men ibland så måste jag slå på nåt fast inget har hänt typ som att jag måste smälla till i bordet på lektions tid eller nåt liknande och jag undrar om det kan va ticks typ eller nåt liknande för att när det händer att jag smäller till ett bord eller nåt så känns det inte som att det är jag som gör det alltså det känns som att nån tar mina händer o slår dom mot nåt typ som en impuls fast det här händer typ hela tiden så jag undrar om det kan va ticks eller något för att det blir så ofta typ hela tiden i skolan och hemma.
glada tjejen.…...
sofia

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Som jag förstår det så kan du få olika impulser att säga något eller slå till någon eller något.
Om jag förstår dig rätt så kan det kännas som de här impulserna att säga eller slå till något också kan komma när inget har stört dig?
Först vill jag säga att det här du berättar om är väldigt vanliga problem som barn och ungdomar kan ha. Många gånger så går också de här problemen bort av sig själva efter ett tag.
Men om man känner oro för de här impulserna, eller störs av det på andra sätt så är det alltid klokt att gå vidare och ta hjälp för det.
Du skrev också en fråga om du kan ha ADHD? Då är det vanligt att man börjar med att prata med skolan om det och om man kan behöva hjälp med utredning.
Det vore bra om du kunde berätta för dina föräldrar om det du känner blir svårt eller jobbigt för dig i skolan. Känns det som du kan ta upp det här hemma?
Det brukar också vara bra om man känner att man kan berätta för sin lärare om det som känns svårt i skolan.
Genom skolans Elevhälsa, alltså skolsyster och skolläkaren, så kan många barn och unga få hjälp att gå vidare med utredning om man kan behöva det.
Om du vill så kan du gå och prata med din skolsyster.  Där kan du också fråga mer om det här som du känner kan vara tics eller andra problem.
Din skolsyster kan också hjälpa till att prata mer med dina föräldrar om du inte kunnat prata hemma om det här.
Så försök att prata med någon vuxen om det här, antingen i skolan eller hemma.