Min mamma vill att jag ska dö
Hej hej..jag är 13 år och jag mår dålig hela tiden...min mamma bråkar med mig för jag inte hjälpte henne med nånting....jag skulle hjälpa henne men hon gjorde en jätte stor bråk... hon vill att jag ska dö och hon slår mig...jag blir så rädd... hon är som en psykopat...jag ville säga detta till er för att jag vill inte säga till nån annan....tror ni att ni kan svara mig på detta för att jag vill få en svar...
Jag är rädd.

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår situation du befinner dig i. Om det är så att du blir slagen av din mamma och att hon inte vill att du ska leva är det helt oacceptabelt och det är för mig självklart att du påverkas av detta och mår dåligt. Ens hem ska ju vara en fristad och ett ställe för återhämtning. Man ska kunna känna sig trygg hemma och inte vara rädd för att bli slagen och ha en vardag fylld av bråk och konflikter. Tufft läge för dig. Försök samla mod och kraft att orka lite till. Rådet jag kommer att ge dig är att berätta och att inte gå helt ensam med detta.
Du skriver att du ville berätta detta för oss. Det var ett superbra steg du tog när du skrev till oss. En riktigt bra början. Sen skriver du att du inte vill säga något till någon annan.
Vi får ofta brev från barn och ungdomar som inte vill att deras föräldrar ska veta eller bli inblandade. Jag kan förstå att det kan vara svårt om man är rädd för sin mamma. Riktigt svårt.
Jag tror att du skulle vilja berätta men är rädd för vilka reaktioner du kommer få eller vad som kommer att hända om du berättar hur du och din mamma har det tillsammans. Berättar om våldet och era bråk.
Mitt råd är ändå att du i din takt berättar för någon vuxen som du har förtroende för. Det kan vara någon släkting, din bästa kompis föräldrar, din mentor i skolan men det vore bäst om du tog kontakt med din skolkurator eller skolsköterska.
Varför behöver någon vuxen få reda på hur du har det? Varför ger vi dig och andra detta råd? Jag tänker att du som ung tjej behöver få stöd och tröst. Att någon stabil vuxen kan sitta ner och lyssna på dina berättelser. Bekräfta dig i att det är jobbigt och tungt att bo tillsammans med en förälder som kan vara både elak och våldsam. Det kan vara skönt att berätta. Få höra att dina reaktioner är normala. Dela problemet med någon.
Om du bråkat med mamma kan det säkert påverka hur du orkar arbeta i skolan då är det bra att skolan vet hur du har det. Om det sedan är så att du inte är ensambarn är det viktigt att alla i familjen får hjälp så du inte behöver oroa dig och ta mer ansvar än att vara sjysst storasyster eller lillasyster.
Om det är så att din mamma har egna problem behöver hon ju få hjälp med dessa för att må bättre och att klara av att vara en bättre mamma som hittar bättre sätt än att slå och bråka.
Du vet säkert vilka Bris är? Skulle vilja tipsa dig om möjligheten att ta kontakt med Bris om det känns tungt och ensamt. Du kanske kan få råd och hjälp hur du går vidare. Få lite pepp att våga berätta om du är orolig för att göra det och inte tagit steget.
Lycka till och tack för ditt brev!