Alla tycker jag är tyst och tråkig
Det är så svårt att förklara men jag ska göra mitt bästa. När jag var mindre var allting perfekt men efter att jag hade flyttat så många gånger hände typ något.vi flyttade alltid så tätt inpå så att jag aldrig hann att skaffa riktiga vänner. Och nu går det inte alls även om jag försöker och prata med någon om det så går det inte, jag tror att alla ser mig som tyst och tråkig. På rasterna får jag någon slags panik när jag sitter på bänken själv så känns det som alla kollar på mig och dömer mig, och då vet jag inte vart jag ska ta vägen så jag går till toaletten tills letionen har börjat eller så kollar jag ner mobilen.jag har svårt att kolla folk i ögonen, även då känns det som att folk tycker jag är knäpp
Det här händer inprincip överallt och inte bara i skolan. I affärer,ute typ överallt jag vet inte vad som är problemet.
☔️

BUP svarar:
Hej!
Du skriver fint och gripande om ditt problem och det är bra att du frågar oss.
Det har fungerat bra i ditt liv tidigare. Men - som du säger - många flyttar ledde till att du ingenstans kunde bygga en kompiskrets kring dig. Tyvärr är det ganska vanligt att barn och ungdomar som av någon anledning behöver flytta många gånger får svårigheter med ensamheten. Och det leder också vidare till en social osäkerhet. Man tappar lite orienteringen i hur andra uppfattar en är som person. På grund av denna osäkerhet blir man mer tillbakadragen, tystlåten och vet inte riktigt hur man bygger relationer.
Jag tror det också gäller i ditt fall. Allt du beskriver - som att inte våga titta folk i ögonen, stirra i sin mobil och inbilla sig att andra tycker att man är konstig - allt detta är ofta en del av en sådan situation. Det kan vara ännu svårare att lösa om man från början är en lite blyg person.
Men det finns hjälp. Först undrar jag om dina föräldrar vet om ditt problem. Vågar du, kan du prata med dem om detta?
Föräldrarnas stöd och tröst kan vara oerhört betydelsefullt, även om de inte är med när du är i skolan. Jag föreslår att du berättar för dina föräldrar och att ni tänker tillsammans  hur de kan stötta dig. Till exempel att bjuda hem någon som verkar vara trevlig eller ordna ett kalas - eller något i den stilen.
Men oavsett om detta är möjligt, eller inte, ska du tala med kuratorn i skolan, eller med din mentor eller med en lärare som du har förtroende för. Bara att tala om hur du upplever din situation i skolan kan vara hjälpsamt och du kan få stöd och konkreta råd som löser upp en del låsningar som du har i skolan.
Men i så fall måste du samla mod och våga säga det som det är. Tänk inte på att det är svårt att formulera dig, säg bara så enkelt och rakt som du skriver i ditt mejl.
Mer behövs inte.
Jag kan också rekommendera att du tar stöd på nätet. Gå till exempel in tjejzonen.se där du kan chatta med någon anonymt.
En annan sådan sida är föreningentilia.se som stöttar ungdomar som har liknande problem som du har.
Ensamhet är en av våra svåraste känslor. Om du följer mina råd kan du komma ut ur den och livet kommer att ta en ny vändning även för dig.