Alkohol istället för självskadebeteende
Tjenare, jag är en tjej på 17 år som har insett att jag kanske har ett problem. Jag har börjat dricka rätt så mycket, men bara när jag är ensam, och bara hemma. Jag gör det så fort jag kan få tag på alkohol utan att riktigt tänka efter innan. Jag är ju minderårig, men fyller 18 om ett halvår, men vet att jag ändå kanske inte borde göra det. Gör det alltid när jag känner mig nere, vilket är ofta. Är rädd att det här har blivit en ersättning mot min självskadebeteende jag hade när jag var yngre men nu har varit fri från i 2 år. Mitt yttre liv påverkas inte av det här då jag har väldigt bra betyg och är prestationsinriktad, men det är som att mitt inre är ett enda stort kaos. När jag försöker googla det här kommer det bara upp råd till föräldrar som har drickande minderåriga, inte till ungdomen själv. Vill gärna inte berätta för någon alls, jag vet att det kanske är ert främsta förslag men det kommer jag inte göra. Skulle verkligen uppskatta ett svar och tar gärna emot råd. Tack så mycket!
Heaven On Their Minds

BUP svarar:
Hej!
Det du skriver om är utan tvekan en farlig ingång till att hamna i en regelrätt alkoholism. Med detta vill jag inte skrämma dig utan påpeka med eftertryck att det är en stor risk du tar. Du reflekterar också mycket klokt kring att ditt alkohol(miss)bruk kan vara en ersättare för ditt tidigare självskadebeteende. Det kan mycket väl vara så.
Missförstå mig inte, jag moraliserar inte över alkoholkonsumtion. Men precis som självskadebeteende fyller den funktionen att lindra ångest för stunden gör alkohol (och andra droger) det också. Och man hamnar i beroende på liknande sätt.
Nej, det är ingen moralisk fråga, det är en fråga om din psykiska hälsa nu och även om din fysiska hälsa i det längre loppet. För du vet säkert att alkoholberoende leder så småningom även till skador i olika organ i kroppen.
Det väsentliga är att du redan nu tar tag i problemen på två plan. Det första, på ytan är att du försöker döva din ångest eller tränga bort ditt "inre kaos" med att dricka. Det betyder att du måste få hjälp med att kunna sätta stopp för det. På det djupare planet behöver du titta på ditt inre kaos, vad finns där, hur kan man förstå det och skapa ordning istället för kaos. Till båda delarna behöver du professionell hjälp.
Jag ser att du i ditt mejl försöker redan i förväg avvärja att jag föreslår just detta: du behöver prata om ditt alkoholkonsumtion och om de bakomliggande orsakerna. Du skriver rakt att du inte kommer att göra det. Men å andra sidan vill du få höra råd av mig. Därför säger jag att om du bor i Stockholm ska du omedelbart ta kontakt med mariaungdom.se som är en mottagning för unga med alkohol- eller/och drogproblem upp till 20 års ålder. Om du bor någon annanstans i landet kan du ringa till socialtjänsten eller till lokala BUP och be om hänvisning till den lokala beroendevården.
Jag kan inte ens gissa varför du avvisar möjligheten att prata om problemet. Ofta är det skam som hindrar ungdomar att börja tala och ta emot hjälp. Men alkoholkonsumtion på det sättet som gäller dig är bara ett uttryck för psykisk smärta som går att förstå och behandla. Och om du i värsta fall fastnar där kommer du att ha en sjukdom som heter alkoholberoende. Alltså ett sjukdomstillstånd som kräver botemedel och behandling utan att skam- eller skuldbelägga någon. I din ålder tar man också i stor utsträckning hänsyn till din personliga sekretess.
Om du ändå tycker att det är ett för stort steg för dig att träffa någon ansikte mot ansikte kan du börja med att gå in på drugsmart.com där du kan läsa mer om alkoholproblem och också ställa mer detaljerade frågor och få råd. Dessutom kan du också gå in på föreningentilia.se och anonymt tala där om dina svårigheter vad de än kan vara. Även på ungdomsmottagningens hemsida hittar du mycket läsvärd information riktad till ungdomar med dessa problem.