Är rädd för mina impulser att skada mig
Jag är nära på att skada mig och jag vill ta livet av mig. Alla chattjourer är alltid upptagna och jag vill inte ringa för att jag vill inte att min familj ska höra. Jag försöker skada mig, men jag slutar fort för att jag blir rädd. Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som att om jag inte försöker skada mig så kommer jag göra nåt värre. Vad ska jag göra just nu?

BUP svarar:
Hej!
Synd att du inte kommit fram till de chattforum du försökt nå. Ge inte upp och fortsätt kontakta dom då du behöver det. Ett bra komplement till inbokade samtal. På kvällstid då man inte normalt har några behandlingskontakter och som kan ge stöd då du kanske behöver det som mest.
Vi brukar rekommendera Bris, tjejzonen eller shedo. Om någon av dessa är nya för dig kan du naturligtvis pröva någon av dessa.
Du skriver att du vill chatta och inte ringa för att undvika risken att din familj ska höra vad du säger. Vet dom hur du mår? Har du berättat att du försöker skada dig och bär på tankar att inte vilja leva. Det är hur viktigt som helst att du berättar för dina föräldrar eller någon annan vuxen du känner förtroende för. Om du väljer att inledningsvis kontakta ungdomsmottagningen eller elevhälsan på din skola är upp till dig.
Att gå med självmordstankar är inte bra. Där behöver du stöd för att orka leva vidare. Att ni tillsammans samtalar om vad du inte är nöjd med i ditt liv.
Varför du känner som du gör. Viktigt att du får stöd, tröst och att du inte ska behöva vara ensam med alla jobbiga tankar.
Att ni planerar vem du ska kontakta om tankarna om att inte leva blir intensivare och starkare.
Nu vet inte jag vad du bor, men om du kollar på BUP.se kan du se var din närmaste BUP-mottagning ligger och där finns kontaktuppgifter till BUP Akuten om ni väljer att ta kontakt där på kvällar eller helger.
Du är rädd för att du kommer göra något värre om du inte skadar dig själv. Den rädslan är säkert riktig och behöver tas på allvar. Målsättningen och din önskan är väl att sluta att självskada, fast du kanske inte vet hur och att du inte ska behöva gå runt och tänka negativa tankar, utan istället tänka: JAG VILL LEVA.
Ta och sök hjälp det är du värd.
Lycka till.