Gör allt för att förlora vikt
Hej, jag är 13år (tjej) och mått psykiskt dåligt länge och för en månad sen blev allt för jobbigt så skippade skolan o struntade i allt o alla. Ville knte göra nått alls låg bara o sov och åt för de mesta inte nått alls. Fick självskadebeteende då. Och de varade i ish 2 veckor. Sen när allt blev lite bättre orkade jag ta mig till skolan. Mina betyg har sjunkit mycket o alla lärare är arga o förstår inte hur jag mår så dom tror att jag skolkade vilket jag gjorde men inte på de sättet. Nu mår jag okej inte bra eller dåligt men allt jag tänker på e att jag vill må dåligt o vrf jag e glad ens när allt runt mig e som skit. Och jag har börjat springa för att fölora vikt. Tränar mycke för att få den kropp jag vill ha. Varje gång jag äter tänker jag på att jag kommer bli tjock. Jag gör allt för att förlora vikt. Och jag vet vad jag gör i va de kan leda till.. men helt ärligt är jag lite rädd men ändå bryr mig inte för jag vill ändå ta mitt liv. Jag vill dö. Jag vill bli fin o smal som andra. Allt handlar om jag vill o kan. Allt handlar om mig. De e jag som måste ändra på mig. Jag vet vad jag gör o vad jag behöver göra men vill knte få allt bra igen.
Linnea.05

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du har det så här kämpigt. Jag tycker det låter som du blivit rätt så ensam i att försöka lösa alla de här svårigheterna du berättar om?
Det låter ju rätt så förfärligt att du ska behöva känna att dina lärare är arga på dig för att du låg hemma och mådde jättedåligt. Kan det möjligen hänga i hop med att dina föräldrar inte riktigt förmådde hjälpa till och kunde förklara läget för skolan?
Kan det vara så att det även finns problem hemma i din familj? Även om det inte var något du nämnde i det du skriver till oss om.
Om du tycker att jag är fel ute och du känner att du har bra stöd hemifrån - då är det nog viktigt att du försöker berätta hur du känner för skolan så dina föräldrar kan hjälpa dig att reda ut det med dina lärare.
Men du berättar också att du länge har mått dåligt psykiskt. Att du har självskadat och nu vill du göra så du förlorar i vikt och du har också tankar på att ta ditt liv.
Allt det här behöver du få hjälp med. Både med hur du mår, men också så att du får det stöd du behöver hemifrån och i skolan. Det finns också bra hjälp att få kring olika svårigheter och problem.
Ett sätt att börja ta hjälp är genom skolkuratorn, som också kan vägleda vidare när man behöver.
Från 13 års ålder så kan man också söka en egen samtalskontakt vid ungdomsmottagningen.
Om det finns problem hemma (eller om man känner att det inte riktigt finns någon vuxen som man kan prata med) så kan man ringa och prata med en kurator på BRIS. Man kan vara anonym om man vill.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att få någon att prata med om allt det här som du känner och som du går runt och bär på.
Att det kunde vara ett stöd för dig att känna att du inte behöver vara ensam i att känna att allt hänger på vad du vill och kan.
Försök gärna att ta en kontakt så snart det går. Vänta helst inte med det, tycker jag.
Var rädd om dig!