Orolig och har svårt att sova
Hej jag är en tjej på 13 år som har haft ångest ganska länge nu. Ångesten blir bara värre och värre och jag har börjat fått sömnproblem. När jag ska sova så måste jag kolla på någonting för att kunna tänka på något annat annars börjar jag typ gråta. Jag känner mig ofta ensam också. Jag vill prata med min mamma men jag vet inte hur jag ska börja. Allt känns bara jätte jobbigt. Jag tycker att det har börjat blivit jobbigt att gå till skolan också. Och jag kan liksom få ångest och bli jätte stressad över skolarbeten. Mina föräldrar förstår inte varför jag alltid är så arg och nedstämd. När jag är lite sur så blir dom arg på mig och säger att jag inte får hålla på med mobilen på hela dagen typ. Jag har svårt att börja med skolarbeten och börjar oftast i sista stunden. Det kan göra mig väldigt stressad.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du vill prata med din mamma men vet inte hur du ska börja. Först vill jag skriva att det är superbra att du vill och planerar att berätta för din mamma hur du mår. Om du känner att ni har bra kontakt kommer det säkert gå bra.
Det du behöver tänka på är att planera lite innan. Vad du ska säga och när. Din mamma måste ju ha tid att kunna sätta sig en stund tillsammans med dig.
I ditt brev skriver du om dina sömnproblem och att skolan stressar dig. Det är två saker som är viktiga att ta upp. Att du känner dig nedstämd och ledsen är även det viktig information som måste fram.
Om det är något som du upptäcker att du glömt att berätta - gör det nästa gång ni sätter er ner och pratar. Nästa gång du får en fråga hur du mår.
Ni behöver säkert prata om detta flera gånger. Dels behöver dina föräldrar förstå och höra på din berättelse hur du mår. Sedan behöver ni fundera på vad som behöver ändras. Vilket extra stöd behöver du av mamma? Vad stressar dig i skolan? Är det prov, läxor eller är det kamraterna som är problemet. Du nämner skolarbeten i ditt brev. Tror du att du ligger efter med skolarbetet?
Om du gör det, hur långt efter är du? Din mentor behöver få veta hur stressad du känner dig och att ni gör upp en plan över hur ni lägger upp ditt skolarbete.
Du nämner också ångest i ditt brev. Du behöver tillsammans med din mamma ta reda på vilka situationer som väcker oro.
Du vet inte riktigt hur du ska inleda samtalet med din mamma. Ett tips från mig är att visa ditt brev du skrev till oss. Om du inte vill läsa upp hela ditt brev, ta och välj delar av brevet, eller visa mitt svar till dig.
Det kommer att gå bra - du kommer att fixa det.
Lycka till!