Hur pratar jag med BUP om mina frågor?
Hej, jag har skrivit till er om mina självmordstankar tidigare som jag räddades från i sista sekund förra året då allt blev helt kaos. Jag har sedan dess börjat må bättre pga medicinering osv. Men det är fortfarande så att jag inte känner att medicinerna funkar helt. Jag är fullt medveten om att dem absolut inte tar bort alla problem och att det tar lång tid att bli frisk men det känns som att det är någon del i allt detta som fortfarande inte är tittad i typ. Jag lägger väldigt mycket skuld på mig själv när det gäller min depression. Försöker hitta anledningar. Då har det varit så att jag har tittat på lite olika diagnoser. Jag misstänker att jag har bipolär sjukdom. När jag läser om det känns det som att det är just mig som beskrivs. Jag är dock lite osäker om den starka viljan att hitta en konkret anledning kanske gör så att jag inbillar mig. Men det tror jag inte. Känner att jag vill ta upp detta på bup men vet inte hur. Vad ska jag göra?
anonym som fan

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Först av allt vill jag börja med att säga att det känns verkligen bra att höra att du fick hjälp för dina självmordstankar.
Som jag uppfattar det så har du fått börja med en medicinsk behandling- vilket du känner delvis har varit dig till hjälp. Men du verkar också bära på frågor om dig själv och hur man kan förstå dina svårigheter?
Det låter som du själv är inne på att det vore viktigt för dig att få gå igenom de här frågorna och kunna prata mer om det.
Jag undrar om det är en läkarkontakt du har på BUP? Eller om du också har någon kontakt med en behandlare?
En väg att ta upp dina frågor är att du kan fråga din läkare nästa gång ni möts. Du kan då säga att du skulle behöva få prata mer med någon om dina svårigheter. Du kan säga precis som du skrivit till oss.
En del tycker det kan kännas lättare att man skriver ner sina frågor innan besöket och lämnar över det till läkaren eller behandlaren. Om du vill kan du visa läkaren det du skrivit till oss.
Om du saknar en samtalskontakt hos en behandlare och du känner att du skulle vilja ha det, så vill jag starkt uppmuntra dig att ta upp det. Det är vanligt att man får medicinsk behandling tillsammans med samtalsbehandling -men det kan också se olika ut.
Det är vanligt att ungdomar har egna frågor och funderingar om diagnoser under sin behandling. Om du har en samtalskontakt på BUP så kommer du ha möjlighet att mer regelbundet kunna ta upp dina olika tankar, känslor och funderingar. Då kan du också få hjälp att gå igenom det mer på djupet.
Jag tycker också det låter som du verkar bli ganska så ensam med att hantera de här skuldkänslorna som du berättar att du har. Stämmer det?
Jag tror att du skulle kunna må bättre om du också kunde få prata med någon om det,  förstå mer om det du känner, och hjälp att få andra perspektiv eller hitta lösningar på de problem man kämpar med.
Om du saknar en samtalskontakt på BUP och önskar det så kan ni antingen ta upp det med din läkare, eller att du och dina föräldrar ringer din mottagning och säger att du behöver få hjälp med det.
Hoppas du fick med dig några tankar om hur du kan ta upp det du önskar få hjälp med i din kontakt med BUP.