Håller allt inom mig men behöver hjälp
Hej
jag mår jätte dåligt. Jag har adhd, har grova ångest anfall  dagligen, är väldigt deprimerad, hemma”liggandes”, har självskadebeteende, kan inte sova på nätterna, inbillar mig ljud, röster och syner på nätterna och är väldigt paranoid ,när jag väl kan sova är det mitt på dagen och jag äter bara på natten. Jag har social fobi också. Det går inte o skriva hur jag mår här, utan jag måste kunna få svart på vitt att ni kommer hjälpa mig för att jag ska kunna öppna upp mig.
jag vill lixom inte dö, men jag vill inte existera. Skolan är ett helvete och jag har legat hemma i sängen varje dag sen i ungefär februari. Jag kan dock gå upp och ta en dusch en gång i månaden om jag har tur, och jag går upp varje kväll för att gå ner till familjen i någon minut, bara så att de inte misstänker att något är fel.
Kuratorn i skolan hjälper mig inte ett dugg och jag hatar att prata med folk över lag om hur jag mår, för att jag öppnat upp mig till två kuratorer innan som lovat hjälp, men som skitit i mig.
Jag vet inte vart jag ska ta mig till längre. Är Helt förstörd mentalt och jag behöver verkligen hjälp från Er.
Jag håller allt detta inom mig och ingen i min närhet vet om något. Jag är otroligt bra på att få dem att se mig som en glad tjej som går till skolan och är duktig etc.
jag kommer kunna förklara bättre än vad jag gjort nu, om jag får någon hjälp av er på Bup, och det får inte vara ett tappert försök till hjälp, för det skulle jag inte klara av. Jag klarar inte mer. Jag behöver hjälp. Så snabbt som möjligt. Mvh en förstörd tjej
Snälla hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss när du mår så här dåligt. Du berättar om problem som låter allvarliga tycker jag.
Du får förlåta mig om jag inte greppar allt du skriver, men jag måste erkänna att jag blir förvirrad när jag läser vidare om det du skriver. För har jag förstått dig rätt i att du har alla dessa allvarliga problem-men att du håller allt det här inom dig och din familj tror att du går i skolan varje dag?
Vad kan göra att du måste hålla allt det här inom dig? Har du en rädsla för din familj? Att de inte kan förstå dina psykiska problem? Eller värre, att de skulle straffa dig?
Eller kan du ha hamnat i att känna en stor skuld eller skam i att inte må bra - och att du måste dölja det här på alla vis?
Oavsett bakgrunden till det så behöver du ju få hjälp med det här.
Det vanliga är att vårdnadshavarna hjälper en att kontakta BUP så man får börja med att komma på bedömning och sedan gå igenom vilken form av hjälp och behandling man kan behöva.
Om det finns problem hemma så ens vårdnadshavare inte förmår hjälpa en att få den vård och behandling man behöver, så behövs det även andra insatser genom socialtjänsten.
Jag tycker det är jättebra att du försökt ta hjälp genom skolkuratorn men det har uppenbarligen inte varit tillräckligt.
Utifrån det du berättar om dina psykiska problem så vore det bra om du och dina föräldrar kunde kontakta BUP för att få komma på en bedömning.
Men om du känner att du inte kan prata med dina vårdnadshavare om att du behöver få hjälp med det här- så behöver du ju själv ta en kontakt så du kan få fortsatt hjälp. Även om du hatar att berätta och prata med folk.
För att göra det tydligt så finns ingen möjlighet att koppla in en kontakt på BUP åt någon person genom att man skriver till oss här eftersom alla frågor vi får är anonyma.
Tonåringar kan kontakta BUP själva och komma på ett första bedömningssamtal. Sedan finns olika lagar och regler som styr hur vårdnadshavarna behöver kopplas in. Läs gärna mer om det i den information som jag skickar med.
När man är över 13 år så kan man söka en egen samtalskontakt genom ungdomsmottagningen utan att föräldrarna behöver informeras.
Du kan också ringa eller chatta med BRIS och få råd och hjälp den vägen att kontakta socialtjänsten där du bor ,om du behöver det.
Ett annat sätt att söka stöd via nätet är genom Tilia som ger stöd till unga med psykiska ohälsa.
Försök att ta en kontakt så snart det går! Det finns bra hjälp att få!