Min vän mår väldigt dåligt
Min vän mår väldigt dåligt och jag undrar om jag kan berätta om hen som person istället? Hen tycker väldigt illa om att prata med personer som hen inte känner. Om det går och det visar sig att hen har depression, måste hen prata med någon psykolog eller kan hen bara få medicin?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad fint att läsa att du är så mån om din vän!
När man har en vän som mår dåligt så är det bästa man kan göra att peppa den personen till att ta hjälp. Det allra bästa är såklart om din vän kan börja prata med sina föräldrar, då det framförallt är föräldrarnas ansvar att hjälpa sina barn. Kanske du kan vara med din vän när hen berättar för sina föräldrar? Eller så kanske det finns någon annan vuxen (Släkting? Mentor? Tränare?) som din vän skulle känna sig lite mer bekväm att prata med? Om inte detta känns som en framkomlig väg kanske du kan ta med din vän till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen, och vara med och förklara hur din vän har det.
Att fastställa om någon har en depression kan ibland ta flera samtal/besök hos psykolog/läkare. Om det skulle visa sig att din vän har en depression så brukar den rekommenderade behandlingen vara terapeutiska samtal (psykolog eller kurator) kombinerat med medicin.
Men hur ni än gör, så är det viktigt för dig att komma ihåg att din väns mående inte är ditt ansvar. Du kan hjälpa till en liten bit i början, men sedan måste din vän själv vilja ha hjälp och vara beredd att göra något. Och det är, som sagt, i första hand föräldrarnas ansvar att hjälpa sitt barn. (Om du tycker att detta är svårt, kanske du kan ta hjälp av dina föräldrar i detta?)
Jag bifogar här lite mer info, som jag hoppas kan vara till hjälp för dig och din vän.
Lycka till!