Har sån ångest inför skolan
hej, förlåt om detta är långt.
jag känner igen mig i nästan alla former av ångest jag har hört talas om och mår generellt skit. Jag har stora problem med att komma till skolan och har inte varit där på tre veckor nu (en var påsklov dock). Jag har pratat med en psykolog och hon vill att jag ska försöka ta mig till skolan lite varje dag och till slut komma tillbaks helt. Jag förstår och tror verkligen att hon vill mig väl men jag tror inte att hon förstår hela min situation och jag har svårt att berätta för henne eller någon annan, jag har jättesvårt att öppna upp om hur jag mår så mina föräldrar vet inte heller om hur svårt det faktiskt är.
Jag vet inte helt varför jag mår så dåligt av det men bara tanken av att gå till skolan på morgonen får mig att vilja kräkas. Jag har märkt att jag inte alls tycker om mina vänner. De är trevliga och så men det är inte kul att vara med dom och jag inser att jag bara är vänner med de för att jag inte har någon annan, så det finns inget alls positivt med att gå till skolan. Jag vågar inte berätta om det för mina föräldrar eftersom de kommer oroa sig ännu mer och jag vill inte det.
Jag vill egentligen tillbaks till skolan, lite grann iallafall. Jag tänker gå dit dagen innan och tänker att det kommer gå bra men senare på kvällen så känner jag att det inte kommer gå och ångesten blir ännu värre på morgonen och jag får panikångest på fler morgonar än inte. Ångesten på kvällarna blir bara värre också, oftast ingen panikångest men jag har inte gått och lagt mig utan att gråta och få ångest på länge.
Jag lät situationen spåra ur med frånvaron och vet att alla tror att jag ska kunna fixa den med hjälpen jag får men jag tror ärligt talat att det inte kommer fungera.
Jag känner fortfarande likadant. Jag tror att det ska funka men panikångesten på morgonen gör det helt omöjligt. Jag mår för dåligt och blir alldelles för uttmattad för att göra något annat än gå och lägga mig och gråta.
Jag tror inte att jag kommer kunna gå till skolan igen på ett bra tag även med all hjälp som ges till mig. Allt detta har hänt innan, i mindre skala och jag tror inte att jag kan hindra att de kan hända igen efter, eller om, detta blir bättre och jag kan gå tilbaks.
Jag har läst på en massa om online-skolning och liknande. Tror du att jag ens ska försöka föreslå att mina föräldrar eller psykolog ska tänka på det? Jag vill inte verka otacksam för den hjälpen jag får.
Just nu känns det som om skolan är helt omöjlig att ta mig till alls.
Hur kan jag förklara för min psykolog hur jag tycker och tänker om hennes plan? Jag vill inte vara otacksam eller jobbig för någon alls.
Helst av allt vill jag att alla ska glömma mig och att jag ska försvinna.
Jag tror inte att någon bryr sig längre.
tjejen med världens största klump i magen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du uttrycker dig klokt och insiktsfullt om de svårigheter du kämpar med. Det är bra att du har sökt hjälpt och har kommit igång med samtal och behandling.
Det är mycket vanligt att man vid oro och ångest kan hamna i att man vill klara av att ta större steg framåt än man sedan i stunden känner att man reder ut.
Det är en vanlig del av behandlingen vid oro och ångest att man hamnar i det du beskriver. Och det är något man behöver få hjälp med när det uppstår.
Det här kommer din psykolog förstå och hjälpa dig med, så jag tror inte att du behöver vara rädd för att ta upp det.
Tveka inte heller att ta upp dina frågor om eventuellt andra skolformer med din psykolog. Då kan hen hjälpa dig att titta mer på olika för-och nackdelar för dig med olika skolformer sett ur behandlingen för din ångest.
Men annars så är skolfrågan, som du kanske redan vet, främst en fråga mellan dig och dina vårdnadshavare och din nuvarande skola.
Jag tycker du har förklarat så bra om hur du känner och tänker i det du skrivit till oss om, så ett tips är att du visar det här för din psykolog, så kommer hen att förstå mer om hur du känner och prata med dig om hur ni kan lösa det.
Lycka till!