Panik!
Jag får lätt panik i skolan & vet inte vad jag ska göra åt de. Jag har försökt att prata med mamma & pappa  men dom lyssnar aldrig för alkohol & tv / dator , mobil värkar vara viktigare. Jag har över försökt att prata med min lärare men det går inte för att jag inte vågar.
Jag får ibland panik när jag tänker på hur det är hemma eftersom att det är rätt dåligt. Eller så är det för att någon uppgift blir för jobbig eller så blir jag stressad och sen får panik .
Jag har haft en panikattack en gång och bara panik minst 100 gånger. Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tydliga brev. När du skriver om hur du har det hemma så förstår jag att du har det väldigt besvärligt. Det är inte konstigt att du reagerar på det.
Så här ska du inte ha det!
Jag vet inte riktigt vad du menar med panik och panikattack. Men hur som helst så mår du väldigt dåligt och behöver hjälp med detta.
Panikattacker kan du läsa om i länken som  jag bifogar.  Du kan också gå in på Snorkel som är en länk med information, tips med mera för att få bättre grepp om dina svårigheter och att  få tips om hur du kan hantera dem.
Det är jättebra att du har börjat prata med dina föräldrar, men så trist att de inte har kunnat lyssna och förstå hur du har det. De missar något viktigt. Alkoholmissbruk- även om det inte pågår jämt- är mycket allvarligt och något som de behöver hjälp med. Och de behöver också hjälp att uppfatta hur deras dotter mår.
Att du tänker på att prata med din lärare tycker jag låter jättebra. Jag utgår ifrån att du tycker bra om din lärare och litar på hen. Du kan vända dig till vem du vill på skolan, det viktigaste är att du vågar och kan berätta som det är.
Det finns ju också en kurator på skolan,  hen är van att prata med elever som har det svårt. Eller kanske finns det någon annan, släkting, granne, kompisförälder som du har förtroende för?
För att våga berätta så kan du göra på olika sätt. Ett bra sätt är att prova att prata högt när du är ensam. Då hör du din egen  röst och upptäcker vilka ord du kan använda.
Sedan kan du ringa till BRIS där du får prata med en vuxen fast du är helt anonym. Det är också bra träning.
Om det känns för svårt att prata, så kan du också skriva. Det har du ju gjort till oss och det räcker alldeles utmärkt för att beskriva din situation. Du får mycket gärna visa mitt svar också.
Jag skulle tro att din panik kan avta om du får hjälp med hur du har det hemma. Men om du reagerar med panik i stressiga situationer, så skulle du behöva lära dig mer hur du kan klara jobbiga känslor utan att få panik.
Sådan hjälp kan du få hos kuratorn eller om hen skriver en remiss till BUP-mottagningen där du bor.
Jag önskar dig mod att våga prata med någon pålitlig vuxen som kan hjälpa dig. Varmt lycka till!