Bär på många självmordstankar
Hej jag är en tjej som är född 2006.  Jag har veldigt mycket självmordstankar, jag hqr dock inte självskade beteende. I skolan går jag till kuratorn men det känns som om att jag behöver bättre och mer hjälp. Jag vill bli inlaggd på psyk för jag behöver hjälp, jag sa det förut till mamma o då sa hon att jag kommer behöva sitta i möte typ varje dag o gå på tabletter. Min psykiska ohälsa är inget jag pratar om med mamma fär det känns jobbigt. Skulle väldigt järna vela ha hjälp så snabbt som det går. Detta börjar gå ut på mina kompisar, dem mår liksom inte så bra över atr jag säger att jag ska dö. Jag vill ha dem på min sida men känns inte som om dem förstår.
Annonym

BUP svarar:
Hej!
Du skriver i brevet till oss att du behöver mer och bättre hjälp än vad din skolkurator kan ge. Det har du säkert rätt i men jag vill ändå be dig att inte bryta kontakten med din skolkurator innan annan hjälp satts in. Om du ändå uppfattar att den kontakten hjälper dig lite grann.
Har du berättat för hen om dina självmordstankar? Jag tycker att du ska göra det om du inte redan gjort det.
Mitt råd till dig är att återigen försöka prata med din mamma om hur du mår. Berätta om dina återkommande självmordstankar. Ge inte upp och fortsätt vara envis. Din kurator kanske kan hjälpa dig om du inte tycker att din mamma blev tillräckligt orolig. Annars får du vända dig till någon annan vuxen du har och känner förtroende för. Det viktigaste är att du inte går alldeles själv och bär på dessa tankar.
Du skriver att du vill bli inlagd på psyket. Är det för att du är rädd för dig själv och att dina tankar om att ta ditt liv är så jobbiga att hantera? Om det är så förstår jag att du tänker i dessa banor.
Men helt oberoende av din mammas kommentar runt tabletter och samtal tänker jag att det finns bättre lösningar än att bli inlagd.
Det första ni behöver göra är att ta en kontakt med den BUP- mottagning som finns där du bor. Du önskar snabb hjälp. Det är viktigt att den som tar emot ert telefonsamtal får så mycket information som möjligt. Den personen måste få veta om dina självmordstankar, så de kan göra rätt prioritering. Väl på BUP kommer den du träffar behöva göra en bedömning av hur du mår.
Därefter bestäms hur ni ska gå vidare. Det är viktigt att du berättar så mycket det bara går. Hur du mår, hur detta påverkar dig och dina kamrater och att du känner dig så orolig att du skulle vilja bli inlagd på psyket.
Under tiden du väntar på mer hjälp skulle du kunna ta kontakt med Bris eller tjejzonen.
Lycka till och tack för ditt brev!