Funderar på om jag är en hemsk människa
Hej,
jag har länge funderat på det, är jag en hemsk människa?
Kan börja med att min bästavän har fått en diagnos på ätstörningar, anorexia. Och jag är advunsjuk på henne.
Eftersom att vi båda har gått igenom tillsammans om ätstörningar (hon bulimi jag anorexia), så tog vi ur det tillsammans. Visst vi båda har haft lite problem med maten efteråt men på olika sätt. Jag har mått bajs över mig för att jag går upp i onyttig väg. (Jag äter bara sötsaker knappt någon mat och hon sallad) så blev jag väldigt ledsen, eventuellt att hon är SÅ smal och inte jag. Så jag försöker bli smalare och träna och ÄTA NYTTIGT, men det går inte. Så advunsjukan bara växer för jag vill också vara smal. Precis som henne. Och det är helt sjuk att jag tönker sä eftersom hon mår inte brw pch hon behöver all stöd hin kan få. Jag är så hemsk. Eller?
min andra bästavän som också kan må lite psykiskdåligt så brukar vi depprata lite. Hon har aldrig haft ätstörningar. Men grejen är att vi kan prata lite vad som helst och det könns som om jag kan överdriva och ”vill få uppmärksamhet” om mitt mående. Jag mår inte bra påriktig. Visst jag kan vara glad och skratta men det är inte på riktig jag vill veta hur glädje könns förutom innan jag ska få min mens. Jag kan inte vara glad pårintig, jag kna inte vara ledsen på riktig, jag kan ingenting.  Kan säga för cirka 2 år sen så mådde jag bajs och jag könnde av det. Jag gjorde ett försök men änså så ville jag inte mitt i. Jag ångrar det SÅ mycket, varför ville knte en del av mkn kropp att jag skulle gå till andra sidan och må bra. Nu har jag en stark könsla av tomhet med oriktiga känslor, eftersom jag tycket att det är så stressigt med skolan, mat, träning och allt så funderar jag på att slänga mgi framför ett tåg. JSg hallucinerar väldigt mycket och jag gör ganska odta psykisk skada, alltså när jag ser en lastbil så springer jag mot bilen, psykos alltså.
Är jag en hemsk människa? Vad är felet på mig?
h

BUP svarar:
Hej!
Nej, du är inte en hemsk människa. Men många gånger kan man känna så som du uttrycker. När man mår dåligt så kan man nämligen lättare få starka skuldkänslor för saker - saker som man inte borde behöva gå runt och känna skuld för.
Men jag blir bekymrad över hur du mår av det du berättar om.
Som jag förstår det så kämpar du också med ätstörningar. När man lider av ätstörningar och viktfobi så är det vanligt att man får stark ångest kring den egna vikten. Tankarna blir helt upptagna, för att inte säga besatta, av att tänka på det.
Då letar man ofta efter alla möjliga tecken på att den rädslan kan stämma, rädslan och skräcken över att man kan vara för stor - som viktfobin vill få en att tro.
I denna ångestreaktion så är det en mycket vanlig reaktion att jämföra sig med andra som man uppfattar som smalare -även i relation till sin bästa kompis.
Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt av att få gå och prata med någon om de här sakerna. Att du verkar hamna i att känna skuldkänslor för saker som du inte skulle behöva gå runt och känna så för. Det verkar som du skulle behöva få mer stöd i det här.
Det låter väldigt allvarligt att du i stunder tänker på att ta livet av dig. Att du bär på en stark känsla av tomhet och att du känner att du hallucinerar.
Du är inte ensam om att känna och reagera så här. Vid olika former av ångest och nedstämdhet så kan man känna mycket skuldkänslor och ha tomhetskänslor, men även uppleva att man både kan se och höra saker som inte andra gör.
Allt det här finns det bra hjälp för. En del börjar med att vända sig till sin skolkurator eller skolsköterska. Det kan särskilt vara bra om man också känner mycket stress kring skolan. Då kan de börja hjälpa en med den biten.
Men elevhälsan kan också hjälpa till att vägleda en vidare till annan hjälp och behandling. De kan hjälpa en att få kontakt med BUP eller annan samtalskontakt.
Elevhälsan kan också hjälpa till att prata med föräldrarna om att man behöver få hjälp, om föräldrarna inte redan är insatta i det.
Från 13 års ålder kan man söka en egen samtalskontakt vid ungdomsmottagningen.
Du kan kontakta BRIS anonymt och få stöd. Där kan man prata med en kurator när man mår dåligt och få råd om vad man kan göra, eller hur man kan få fortsatt hjälp med det man behöver.
Försök att ta en kontakt så snar det går. Jag tror du skulle må bättre om du kunde få mer stöttning och hjälp med allt det här.