Vågar inte söka hjälp
Hej!!
Jag är en tjej på 10 år snart 11, jag har bra kompisar o så men har de jobbigt i skolan o hemma! Och så har jag ett grovt självskadebeteende, självmordtankar, socialfobi och hatar mig själv, jag har haft mitt självskadebeteende sen jag var runt 8 år( de va då de började bli grovt ) innan de så bet jag mig själv eller så dunkade jag huvudet i väggen. Min mamma vet inte om nått av de här för hon kommer typ döda mig om hon får veta något! Jag vågar inte gå till skol kurator elr till skolsystern för dom kommer bara ringa hem till mamma!? Jag har försökt ta mitt liv några gånger men... a de har ju inte gått, jag vet inte hur jag ska sluta med mitt självskadebeteende o allt? Har ni nått förslag på hur/vad jag kan göra?!

BUP svarar:
Hej!
Jag tänkte börja med att räkna upp allt du nämner i ditt brev. Du har försökt ta ditt liv. Du har det jobbigt hemma och i skolan. Du har självmordstankar, socialfobi. Du hatar dig själv och har ett självskadebeteende sedan flera år tillbaka.
Allt detta som du räknar upp är hur allvarligt som helst. Även om du skulle vara 25 år skulle jag vara orolig för dig. Om du precis hade fyllt 18 år skulle rådet vara att du måste ta och söka hjälp.
Nu är du ju bara ett barn som snart ska fylla 11 år och det gör saken ännu mer allvarlig. Att må som du gör så ska inget barn behöva - inte någon vuxen heller för den delen.
Du måste berätta för någon vuxen och söka hjälp.
Du skriver att du inte vill gå till skolkurator eller skolsystern för att då skulle de kontakta din mamma. För mig är det självklart att din mamma skulle behöva veta hur du mår så du kan få det stöd och den tröst du behöver.
Om du är rädd för hennes reaktion behöver du berätta det för skolkurator, skolsystern eller någon annan vuxen du väljer att berätta för. Om det skulle vara så att din mamma inte klarar av att ge dig det stöd du behöver skulle någon annan behöva finns där för dig.
Du nämner ingenting om din pappa eller övrig släkt. Skulle dom kunna hjälpa till på något sätt?
Det vore bra om du skulle få hjälp av din skolkurator som sedan kan ge din mamma vägledning vart hon ska vända sig för att söka ytterligare hjälp.
Alla problem du räknar upp skulle motivera en kontakt inom Barn och ungdomspsykiatrin. Jag bifogar information hur ett första besök går till och hoppas att du kan få hjälp därifrån.
Det kan ju ta ett tag innan du samlar mod och börjar berätta. För att du inte ska känna dig helt ensam med dina bekymmer skulle jag vilja tipsa om Bris där du kan få stöd genom att ringa eller chatta. Välj det som passar dig bäst. De kanske kan peppa dig att våga.
Avslutningsvis blev jag glad att läsa att du har bra kamrater. Kamrater är viktigt att ha.
Lycka till!