Mår jättedåligt och dricker hemma ibland
Hej jag mår jätte dåligt har självskadebetende och självmordstankar och ibland dricker jag hemma mår jag inte bra jag undrar vart ska man höra av sig för att få ett behandlingshem för att kunna få hjälp där och sen flytta hem och må bra snälla hjälp mig
Áile

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Din fråga om vart man hör av sig för att få komma till ett behandlingshem antar jag hänger ihop med att det finns svårigheter hemma i din vardag? Att du tänker att du behöver få komma bort därifrån för att kunna börja må bättre-stämmer det?
Jag tror att du skulle behöva få prata mer med någon som kunde gå igenom helheten av hur du mår. Ett sätt för dig för att få veta mer om olika sorters hjälpinsatser som behandlingshem eller annan hjälp, är du kontaktar BRIS och få prata direkt med en kurator.
Ett annat alternativ är genom skolan. Du kan vända dig till Elevhälsan, till exempel skolkuratorn och få hjälp att komma i kontakt med antingen socialtjänsten eller BUP.
Om det finns mycket problem hemma i familjen eller i tillvaron på olika vis så brukar det vara viktigt att få hjälp med det.
Många kan få hjälp samtidigt som man bor kvar hemma. Ibland finns det  svårigheter som man kan behöva få hjälp med genom ett behandlingshem. Då brukar man få den behandlingen genom socialtjänsten.
Genom BUP så kan en del vård ske genom BUP:s heldygnsvård.
Det låter allvarligt att du mår så här dåligt, att du har självmordstankar och att du självskadar och att du dricker alkohol när du mår dåligt.
Det är bra att du tänker på att ta hjälp och viktigt att du gör det så snart det går.
Även om det inte var möjligt att ge dig ett tydligt svar på din fråga om behandlingshem, så hoppas att du fått med dig råd om vart du kan vända dig för att kunna få vidare svar och få den hjälp du behöver.
Var rädd om dig!