Stress överallt
Hej, jag är en tretton årig tjej snart fjorton som inte riktigt vet vad jag ska göra, skolan har bara blivit för mycket och det är inte att jag inte gillar att lära mig tvärtom jag älskar det men det har bara blivit för mycket press och ångest.
Lyckas aldrig gå en hel vecka och när det kommer till skolarbete lägger hjärnan bara av, läxorna går inte att göra slutar bara med att jag bara stirrar eller gråter. och mina föräldras hot om jag inte börjar gå i skolan är att ta bort det som är den ända anledningen jag inte har begått självmord än.
Nästan hela mellanstadiet var jag utfryst i perioder och i trean började mina knän att hoppa ur led och jag började få skit ont och började då hos en sjukgymnast två dgr i veckan och det har blivit bättre men ångesten att det ska hända igen och ur alla minnen av alla gngr det har hänt bara forsar över mig och jag återupplever allt om och om igen har förstört mitt självförtroende när det kmr till rörelse osv. Redan när jag var nio år var jag nära att ta självmord och för ett halvår sen började jag skära vilket jag lyckats hålla mig ifrån det senaste tre veckorna.
Vet inte vad jag ska göra och om man kan få hemundervisning elr hoppa ut ur skolan.. hjälp mig snälla.
messed up girl

BUP svarar:
Hej Messed up girl!
Så bra att du har kunnat skriva till oss, det är mycket viktigt att du får hjälp med de olika problem du tar upp. Starkt att du kunnat låta bli att skära dig de senaste veckorna!
Vet dina föräldrar att du skurit dig eller haft självmordstankar? Kanske förstår de inte hur dåligt du mår? Du skulle behöva berätta, eller visa om du har märken, att du skurit dig. Dina föräldrar är de viktigaste personerna som kan hjälpa dig, men ofta blir föräldrar så oroliga och vet inte hur de ska göra.
Jag undrar över dina föräldrars hot att ta bort något som är viktigt för dig. Vad kan det vara? Här vet jag inte riktigt hur jag ska svara annat än att hot inte är någon bra metod. Dina föräldrar vill hjälpa dig, men de skulle behöva stöd i hur det bäst kan gå till.
Har du talat med din lärare eller mentor i skolan? Det är de personer som bäst kan  hjälpa dig med vad som känns svårt när det gäller skol- och läxarbete. Är det vissa ämnen, delar av ämnen, tidspress, redovisning eller annat? Oftast är det många faktorer inblandade, men det är bra att veta vilka de är så att det går att hitta en lösning. Att du vill lära dig är ju toppenbra och en bra motivation.
Du har känt dig utfryst och det kan ofta vara grunden till lågt självförtroende. Bidrog rörelsebegränsningen från knäna till att du blev utfryst?
Det är skolans ansvar att stoppa mobbing, men efter vad jag förstår så har den lättat nu i högstadiet? Nu när knäna är bättre så kanske du kan få hjälp att hitta rörelser som är bra och som skulle kunna återge dig känslan av att kunna röra dig friare? Din erfarenhet är tung, men jag hoppas ändå att den kan vara till hjälp om du ser att andra råkar ut för någon form av utsatthet.
På din fråga om hemundervisning så kan det vara ett sätt att hålla vissa ämnen aktuella om man inte går i skolan. Men målet är alltid att återgå till skolan så det förutsätter att det finns en handlingsplan så att man kan återgå till skolan igen. Eftersom vi har skolplikt så kan du inte hoppa av skolan innan du gått ut högstadiet. Det gäller att finna en väg genom svårigheterna, både dem du har nu och dem du har med dig i bagaget från tidigare.
Snorkel finns en del avslappningsövningar som du kan prova om de är till hjälp när det känns för jobbigt.
På Shedo kan du läsa mer om självskadebeteende och hitta tips på vad man kan  göra i stället.
Det finns flera olika personer som kan hjälpa dig. Först dina föräldrar. De måste förstå vad det handlar om och att du behöver professionell hjälp. Du behöver berätta för dem, eller visa ditt brev och gärna mitt svar. Annars tycker jag du ska fundera över att vända dig till någon annan vuxen som du kan lita på.
Sedan behöver du hjälp mot ditt självskadebeteende och därför bör du få komma till BUP-mottagningen där du bor. Dina föräldrar måste vara införstådda med det och följa dig dit även om de inte behöver vara med under varje besök.
Och så måste skolan förstå hur svårt skolarbetet är just nu och hur gärna du vill klara av det. Då kan de anpassa skoltrycket efter att ni har pratat om vad du orkar just nu utan att släppa kontakten med skolan.
Tag hand om dig.