Kan inte sluta spy upp allt jag äter
hej är en 13 årig tjej som har ADHD och autism och lider av extrem ångest. Under den senaste tiden har jag börjat få väldigt dålig självkänsla och började äta mindre och räkna kalorierna. Nu dagligen äter jag omkring 200 kalorier om dagen och spyr upp ALLT jag äter. Kan inte sluta och det känns som det är ett beroende. Jag väger mig varje dag och har gått ner extremt i vikt. Har ni något råd eller tips till mig för att sluta eller iallafall göra det lite bättre? Tror att jag har eller börjar få bulimi
Emilia

BUP svarar:
Hej E!
Tack för ditt tydliga brev!
Det verkar som att du har någon form av ätstörning och det brukar höra ihop med ångest och självkänsla.  Att inte få i sig någon mat är förstås mycket allvarligt och det måste man få hjälp med så snart som möjligt.
Jag utgår från att dina föräldrar har förstått detta när de ser hur lite du äter och att du  gått ner så mycket i vikt. Ni behöver prata om detta och bestämma vad ni ska göra för att få hjälp.
Jag föreslår att ni först talar med skolsköterskan som är den som vet bäst hur du kan få hjälp just där du bor.
På de flesta håll finns någon form av ätstörningsklinik där man är specialist på ätstörningar. Ibland behöver man en remiss för att komma dit.
På andra håll kan det vara BUP som har specialister på ätstörningar.
Så mitt råd är att börja tala med dina föräldrar och sedan vänder ni er tillsammans till skolsköterskan eller till BUP-mottagningen .
Lycka till!