Jättejobbiga tankar
Hej, jag är väldigt orolig. Jag har sedan ända sen jag varit väldigt luten haft jättejobbiga tankar. Tex att jag måste hinna fram till en viss spricka i marken innan bilen kör förbi. Jag har också haft jätteobehagliga tankar om att skada andra männiksor i min närhet. En gång på träslöjden så skulle jag såga och fixk för mig att "råka slinta" med sågen så att jag kom åt min vän, jag gjorde det inte, med fick sån panik att jag råkade göra det på mig själv. Jag skäms jättemycket och vet inte vad jag ska ta mig till. Är det något fel på mig? Tänk om jag skadar någon på riktigt? Nu på seanste tiden har jag börjat tvätta händerna varje gång jag har hållit någon i handen för att jag typ inte vill bli smutsig eller något. Alla mina saker hemma är ordnade efter ett visst mönster, alla mina pennor är i dörgordning alla mina kläder i kategorier. Jag får panik när vi byter platser i skolan eller när jag hoppar studsmatta och min kompis hoppar på motsat sida än vad hen gjorde förut. Det blir helt kaos i mitt huvud! Jag kan inte koncentrera mig! Vad ska jag göra? Jag googlade upp detför typ två minuter sen och fick upp något som heter OCD, men kan det verkligen vara det? Jag vill absolut inte ta upp det med mina föräldrar och jag vågar inte berätta för någon, för tänk om de typ blir rädda för mig? Hjälp mig!
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det du beskriver kan nog många känna igen sig i och jag tror inte att till exempel dina föräldrar skulle bli rädda för dig om de fick vet hur du har det och hur du kan tänka. Sådana tankar som du beskriver kan man nog kalla för tvångstankar. Det är svårt att låta bli att tänka dem. Det brukar kunna vara så att det känns som att något som är värre än tvångstanken skall hända om man inte tänker tvångstanken.
Ibland kan man kanske tänka att det är något annat som kanske inte riktigt får finnas. Jag känner ju inte dig så jag har svårt att säga något klokt om dig men det kan till exempel handla om att det känns förbjudet eller vårt att till exempel känna och visa arga känslor. Det är när sådana tankar som du beskriver påverkar ens liv så att man blir begränsad i vad man tycker att man kan göra som det kan bli ett större bekymmer som man kan behöva få hjälp med.
Du vet inte det men jag vet att det finns bra hjälp man kan få så att man inte behöver ha sådana tvångstankar som du beskriver. Men det är klart, om man skall kunna få sådan hjälp så behöver man berättar om hur man känner sig och om sådant som bekymrar en. När man inte är vuxen så behöver föräldrarna vara med på att söka hjälp. Jag tror inte att dina föräldrar kommer att bli rädda för dig om du berättar. Det brukar vara så med föräldrar att de snarare vill försöka vara till hjälp och att de vill ett deras barn skall må så bra som möjligt.
Jag tycker att du skall chansa på att prata med dina föräldrar så att ni tillsammans kan söka hjälp på till exempel BUP. Där kommer du att märka att ingen varken blir rädd eller förvånad över vad du beskriver.
Lycka till!