Känns som hela mitt liv faller i bitar
Hej! Jag är 14 år och har ett väldigt bra liv, jag har allt jag skulle behöva för att vara glad, bra vänner, bra familj, bra hem. Men.. Jag är inte glad?
Jag mår dåligt hela tiden och det känns som om hela mitt liv faller i bitar. Jag kan inte drömma om bra drömmar som att springa över en blomsteräng eller flyga, Jag drömmer alltid om att jag hoppar framför tåg, hänger mig själv, hoppar av hustak, skär mig själv m.m.  Jag vill dö varje dag, jag vill inte somna för att jag vet att nästa dag så kommer jag vakna, jag vill sluta andas, jag vill bara drunkna. Jag kan inte ens känna mig glad längre, jag förstör för mina vänner när jag är nere så jag försöker se så glad ut som möjligt. Jag har självmordstankar och jag fortsätter trycka ner mig själv, jag vet att jag behöver hjälp men jag vill inte ha det, Om jag får hjälp så kanske jag inte vill dö längre, men jag vill få slut på det här. folk säger att jag är stark och att det kommer bli bättre, jag har gått igenom det här helvetet i 3 år nu, när blir det bättre?! när kommer jag sluta gråta? när kan jag sova normalt? när kan jag vara glad?. Jag vill bara skrika ut "snälla hjälp mig" men jag kan inte.
Ibland så tror jag att allt är över, men så är det inte det.
Då blir jag arg på mig själv att jag inte gjorde något åt det
Jag har pratat med flera psykologer och min kurator men det hjälper inte. Jag mår bra och sen dåligt igen, så nu är jag rädd att få hjälp.
Jag vet inte hur jag ska stoppa mig själv från dessa självmordstankar, och jag vill heller inte skära mig längre, kan någon snälla hjälpa mig?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att du försökt få hjälp många gånger eftersom du pratat med flera psykologer och din kurator och det verkar som det hjälpt ett tag men sedan har du mått dåligt igen. Det kanske gör dig missmodig? Vad är det för idé att prata med en psykolog eller kurator om det inte hjälper i längden?
Kanske har du slutat för tidigt? Eller kanske har den du pratat med tyckt att du verkar må så bra att det är dags att sluta samtalen? Kanske har du verkat mycket gladare än du i själva verket var? Svårt att veta. Men jag tänker att om du söker hjälp igen -vilket jag absolut tycker du ska göra -då tycker jag du ska ta upp detta att du flera gånger mått dåligt igen efter ett tag. Jag tycker du/ni ska försöka förstå varför det blir så. Det kan också vara så att du behöver annan hjälp/behandling än samtal till exempel medicinering?
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och söka ny hjälp på BUP. Där kan de utreda dina självmordstankar och varför tidigare insatser inte hjälpt dig någon längre tid. Tryck inte ner dig själv utan ta hjälp av andra så att du kan må bättre!
Lycka till!