Mina föräldrar har separerat och betygen går nedåt
Hej. Jag är en tjej på 16 år och jag ska snart sluta nian. Senaste året har varit väldigt kämpigt för mig då mina föräldrar har separerat och mina betyg har börjat gått neråt. Även fast det var mer än ett halv år sen mina föräldrar separerade så gör det fortfarande ont. Jag tror inte heller mina vänner förstår hur ont det faktiskt gör. De säger att ”du kommer klara det här” och ”det kommer bli bra”. Känns som om de inte riktigt ”bryr sig” eftersom de inte längre frågar hur jag känner över själva situationen och jag själv vill ju inte ta upp det hela tiden. Jag vill liksom inte dra ner stämningen. Nu på senaste tiden har jag fått väldigt mycket ångest och stress över skolan för det mesta. Inget går bra i skolan längre och jag själv märker på människor att de börjar undra varför. Varför jag inte jobbar och pluggar i skolan, varför jag inte koncentrerar mig på lektionerna. Inget jag heller vill att människor ska börja ställa frågor om. För att jag tycker det bara är jobbigt. Nu när jag snart ska börja gymnasiet så vill jag verkligen komma på fötterna igen och inte vara den som ”mår dåligt hela tiden”. Det är ju inget fel med de, absolut inte men jag har mått så dåligt ganska länge nu och känner att jag vill bli glad på något sätt.
Kan ni ge några tips på vad jag kan göra? Vad jag kan tänka mer på? Ska jag prata mer med mina vänner om hur jag känner eller bara låta bli? Hur ska jag orka med skolan? Behöver verkligen hjälp så jag skulle bli väldigt tacksam för svar.
Sara

BUP svarar:
Hej!
Det kan verkligen göra ont när ens föräldrar separerar. Det som var ens familj och ens trygghet förändras till något annat och det tar ofta tid innan man finner sig till rätta i det nya. Hur svårt det blir beror på mycket på hur föräldrarna själva mår och kan hantera separationen. Om de söker stöd hos sina barn och baktalar varandra inför barnen blir det särskilt svårt. Som barn behöver man sin kontakt med båda föräldrarna och man kan inte ta ställning i deras konflikter.
Att föräldrar separerar kan också vara en lättnad. Föräldrarna kan ha haft konflikter länge som påverkat alla i familjen.
Att du påverkats av separationen så mycket att du inte orkar med skolan på samma sätt som förut är inte alls konstigt. Och det kan ta tid innan det känns bättre. Ett halvår är inte lång tid.
Men det är synd eftersom du går i 9an och kanske vill ha betyg som hjälper dig att komma in på det program du vill i gymnasiet.
Jag tycker att du ska vända dig till någon att tala med, någon professionell vuxen. Dina vänner kan inte fullt förstå din situation. Vänd dig till skolkurator. Det är bra att skolan får veta om hur du mår så du kan få stöd att orka med skolan. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun för att tal med någon om dina känslor inför skilsmässan.
Och vet dina föräldrar om hur du känner dig? När föräldrar själva inte mår och inte orkar vara lika närvarande som annars kan man känna sig väldigt ensam. Därför är det bra om du kan berätta för dem hur du upplevt separationen. Förhoppningsvis kan de då ge dig stöd.
Försök!
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se