Hur får jag seriös hjälp?
Tja, jag är osäker på om jag bör söka hjälp hos BUP eller vad jag borde göra. Har tappat livslusten totalt i perioder, övervägt/försökt ta mitt liv, haft självskadebeteenden sen jag var liten som ibland bubblar upp, har inga hobbyer och känner att jag inte har några vänner, haft problem med mat/att äta väldigt länge, krånglig familjesituation och känner mig allmänt bara förstörd och meningslös.
Vad borde jag göra? Hur får jag seriös hjälp? Skolhälsan har inte hjälp alls, mest fått mig att må sämre och är inte ett alternativ
Am

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om du bör söka hjälp på BUP. Du beskriver en svår livssituation med flera saker som pekar mot att du behöver hjälp. Du har tankar om att inte leva och du har gjort dig själv illa. Alla dessa saker pekar mot att du skulle ha nytta av att söka hjälp så att du kan må lite bättre.
Du beskriver att du varit på skolhälsan och att det inte har hjälpt dig. Du säger att du har en krånglig familjesituation. Vet dina föräldrar om hur du känner dig? När man tänker och känner som du beskriver att du gör brukar det vara bättre att berätta för de i ens omgivning än att hålla allt för sig själv.
Det är inte ovanligt att man tänker att ingen är intresserad eller att man belastar sin omgivning för mycket om de får reda på hur man har det. Jag vet inte hur det är för dig. Min erfarenhet är att det brukar kunna kännas lite bättre om man kan dela sina tankar och känslor med någon. Jag tycker att du skall fundera på om du inte skall prata med dina föräldrar om hur du har det. Kanske kan ni då tillsammans söka hjälp.
Då kan ni ringa till BUP och få hjälp där. Där är man vana vid att möta unga människor som har det som du beskriver. Du kan kanske också fundera på att kontakta en ungdomsmottagning där du bor. Där finns det också människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer. Så som svar på din fråga om du bör söka hjälp är svaret att ja det bör du. Du måste inte gå runt och må dåligt hela tiden. Det finns hjälp att få och då kan du må lite bättre.
Lycka till!