Vill bara försvinna från denna jord
Sorg och självmordstankar:
Den 4 maj 2018 gick min morfar bort i cancer, och han har då varit mer delaktig i mitt liv än min egen pappa, så bördan var och är fortfarande stor över hans bortgång.
Efter detta har jag nästan velat bara sjunka genom marken och dö, det finns nu också en kille i min klass som alltid har haft något emot mig.
Han kommer ofta fram till mig och frågar frågor som "varför är du inte död än om du nu ville dö?" "kan du inte bara dö, du vet att det var ditt fel att din morfar dog?" osv. Men tyvärr är det inte bara han och det har inte börjat nyligen utan varit ända sen i 4an då morfar först blev sjuk i cancer. Jag försökte till och med att ta livet av mig under skoltid.
Det spreds sig snabbt i hela skolan och ända sen dess har alla sett mig som ett missfoster och sagt kränkande saker som att jag borde dö. Även min bästa barndomsvän säger sånt ibland, iallafall när han e med två killar.
Jag vet inte hur länge jag klarar att ta denna skit längre, jag vill helt enkelt bara försvinna från denna jord.
Piggelin

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du beskriver mobbning.  Det ska du inte acceptera. Det har redan pågått för länge. Det är förbjudet i skolan och skolan är skyldig att få det att upphöra. Det är många som inte berättar att de blir mobbade för de tror att då kommer det bli värre. Men så är det inte. Jag blir upprörd när jag läser ditt brev och hur din klasskamrat mobbar dig. Det är grovt! Berätta vad som pågår så de vuxna kan sätta stopp på det.
Så berätta för dina föräldrar, din mentor eller skolkuratorn. Jag tycker både du och dina föräldrar ska läsa på lite om skolans skyldigheter så ni vet. Det är också bra för dig att veta hur mobbning kan påverka din självuppfattning och självkänsla. Det är möjligt att du behöver någon att prata för att förstå hur detta har påverkat dig. Läs mer om detta på UMO och Barn o Elevombudet.
Det är bara ett år sedan din morfar gick bort. Det tar ofta längre tid än omgivningen förstår att sörja en viktig anhörig.
Fick du hjälp efter att du försökt ta ditt liv? Tycker du att din skolsituation komplicerat ditt sorgearbete? Om du tänker det så kanske du kan ta kontakt med skolkuratorn eller en ungdomsmottagning.
Lycka till!