Blir lätt irriterad eller våldsam
Hej
jag blir lätt arg/ irriterad eller våldsam. Jag kan bli arg om jag förlorar på ett spel och någon sitter brevid mig kan det bli att jag slår till den på armen eller nyper den i benet så den får blåmärken. Men jag kan bli arg utan anledning. Som om jag sitter i soffan och någon börjar prata med mig kan jag bli jätte arg. Jag är rädd och orolig för mig. Jag vet inte vad detta beror på och är rädd att skräma i väg mina kompisar med mitt beteende. Jag är rädd för att söka hjälp och litar inte på att någon vuxen skulle förstå eller ta mig på allvar. Snälla hjälp mig innan det blir värre
En arg tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du är rädd för att vuxna inte skulle förstå dig eller ta dig på allvar. Jag vill säga till dig att jag är vuxen och jag tror att jag förstår att detta kan kännas bekymmersamt och jag tar ditt bekymmer på största allvar. Det betyder att jag tror att du visst skulle ha nytta av att få komma till någon vuxen som du kan prata med om din oro så att ni tillsammans kan hjälpas åt att förstå varför det är som det är för dig.
Vet dina föräldrar om hur du har det och vad som oroar dig? Jag tycker att du skall försöka börja med att prata med dem. De kanske kan vara till nytta för dig och hjälpa dig med att förstå dig själv. Du kanske inte tänker att de vill det eller att de bara skulle ledsna eller arga på dig om du berättar för dem. Jag tycker att det ofta är så att föräldrar vill veta och vill försöka vara till hjälp för sina barn.
Du kanske också kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det skulle kanske kunna vara skolsköterskan, skolkuratorn eller någon annan vuxen på skolan.
Det finns också en möjlighet för dig att kontakta en ungdomsmottagning. Där finns det också människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Försök att tänka att du tog första steget när du skrev till oss. Nu är det dags att ta nästa steg och prata med någon som du träffar.
Lycka till!