Kan man få hjälp utan att prata med någon?
Mår dåligt men det är bara något som närmaste vänner vet, inte familj eller föräldrar. Vill inte dela med mig om detta till många eller någon alldelens för nära för är väldigt känslig om allt. Förlorat vänner, familjemedlemmar och djur dessa senaste 3 månader.Skolan får mig att må ännu värre. Detta har ledigt till deperission, självskadebeteende (skär mig dock på gömda ställen så ingen märker eller ser), gråter när jag ska sova tills att jag somnar och folk fortsätter att svika mig. Finns det något jag kan göra för att komma ut ur detta utan att prata med någon förutom vänner? vill gärna ha hjälp så fort som möjligt!
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du mår dåligt men vill inte berätta om det för någon annan än vänner. Varför vill du inte berätta? Vad skulle hända om dina föräldrar fick veta? Skulle det bli värre eller skulle de kanske kunna hjälpa dig?
Du skriver om förluster av människor och djur som stått dig nära. Det är svårt att förlora en närstående och ännu svårare när man förlorar flera närstående under samma tid. Det kan kännas för svårt att alls tala om. Ändå kan det vara just att tala med någon om vad man känner och tänker som hjälper bäst. Det är bra att kunna tala med vänner men ibland kan det också vara bättre att tala med en professionell vuxen.
Om det är för svårt att tala med någon, som till exempel skolkurator, så kan du mejla, chatta eller ringa till BRIS. Du kan också gå in på tjejzonen.
Lycka till!