Det känns tungt att vara glad
Vad ska man göra då allt känns tungt? Jag vet inte orsak varför allt känns så men allt är så svårt. Det känns tungt att vara glad, det känns tungt att skratta och att leva. Jag kan ha en helt ok dag men plötsligt känns allt så tungt och jag blir så nedstämd och ledsen. Jag börjar gråta väldigt enkelt- utan att veta varför! Jag har väldigt sällan en bra dag, vet inte när jag senast varit glad en hel dag och när jag skrattat påriktigt. Allt känns så himla tungt hela tiden. Jag tänker rätt ofta på döden och hur mycket enklare allt skulle vara om jag inte skulle finnas, dock skulle jag aldrig kunna göra något åt mig. Har önskat en hel del på att någon skulle se att jag "inte mår helt bra", eller hur man skall uttrycka det. Vad skall jag göra för att slippa att allt känns så tungt?!
Frånvarande tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad synd att ingen förstått eller sett att du inte mår bra och tagit upp det med dej. Men det är ju inte alltid det syns utanpå hur man mår innerst inne.
Om du hade någon att prata med om hur du mår så skulle det nog kunna vara till stor hjälp för dej. Det brukar bli lättare att förstå sig på sig själv när man formulerar sina tankar och känslor i ord till någon som lyssnar. Det brukar också vara välgörande att få stöd, uppmuntran och kanske tröst av någon när man känner sig nere.
Kanske kan du själv berätta för någon förälder eller vän hur du mår? Om du känner dej ovan att prata med andra om hur du mår kan du ju ta lite i taget. Ibland kan det kännas lättare att prata med någon utanför familjen och vänkretsen. På Tjejzonenen se  kan du chatta anonymt om dina problem. Eller du kan skaffa dej en samtalskontakt på en Ungdomsmottagning
En samtalskontakt kanske inte omedelbart löser alla dina problem men det brukar vara en väldigt bra början till att må bättre.
Lycka till!