En jobbig tid i livet
Hej.
Jag har det väldigt svårt att få ihop mitt liv just nu och jag vet inte hur jag ska göra det. Hemma är det bråk så himla ofta, mina föräldrar är skilda för just bråk men nu så bråkar jag, min lillebrorsa och min pappa. Ibland går jag till skolan med sår på halsen och alla undrar vad det är men jag blir tvungen att ljuga för de, såren kommer från min brorsa och vi slåss ibland. Jag skylle aldrig vilja skickas bort från min familj, istället skulle jag vilja hitta en lösning som får stopp på bråken.
Det finns dock mer, jag har glasögon och har inte riktigt varit den mest gillade i klassen, jag gråter ganska mycket och jag hatar att jag gör det för jag har blivit mobbad i 4 år. Nu har jag två vänner som stöttar mig och jag tror att de kan acceptera mig och det är jag glad över, men det finns ju de andra i klassen.
Allt detta och lite annat har gjort så att jag är orolig och ibland stressad överallt. Det är inte lätt för mig att gå igenom denna tid i livet och jag vände mig hit för att hitta en lösning.
En person som vill bli glad

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är inte svårt att förstå att du känner dig stressad och orolig. Det låter som att du har mycket att oroa dig för. Men det är inte heller svårt att tänka att du skulle kunna ha nytta av att få lite hjälp med allt som stressar och oroar dig.
Det var bra att du tog första steget och skrev till oss. Kanske är det så att alla i din familj skulle ha nytta av att prata med någon så att bråkan hemma blir färre och du kan få det lite lugnare hemma.
Finns det någon vuxen i din närhet som vet hur du har det? Om det inte finns det tycker jag att det är viktigt att du kan berätta för någon. Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för? Det kan vara en lärare, skolsköterskan eller skolkuratorn.
Det viktiga är kanske inte vem utan att du kan prata med någon så att ni tillsammans kan fundera över vad som behövs för att det skall bli lite lugnare för dig och så att du kan få må lite bättre. Du kan också gå in på BRIS hemsida. Där kan du chatta och ställa frågor och kanske få svar på hur du skall kunna gå vidare.
Sen kan du också vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns det också människor som är vana vid att möte unga med bekymmer som liknar dina. Du gjorde rätt som vände dig till oss. Nu skall du försöka ta nästa steg mot att försöka må lite bättre!
Lycka till!