Behöver ta tag i mitt liv
Hej!
Sen 2017 har jag haft en del problem i mitt liv. Jag har haft ätstörningar, tankar om att ta mitt liv, självskadebeteende samt mått skit. Sen en viss person kom in i mitt liv så har jag blivit bättre med mitt mående men jag behöver fortfarande ta tag i mitt liv. Jag har fortfarande självskadebeteende som jag verkligen inte kan få bort. Jag skadar ALLTID mig själv när jag får ångest eller mår skit. Jag har försökt att gå ut en promenad med hunden istället, måla eller försöka vara med någon. Men inget har funkat, det har alltid lett till ärr över armarna. Hur ska jag få bort detta? Dessutom har mina föräldrar och jag aldrig haft en bra kontakt, dom hatar mig. Det är aldrig lugnt hemma och det kommer alltid upp nya problem i mitt liv. Jag har fortfarande problem med maten. Mitt mål är att försöka äta nått varje dag, men ibland går det inte. Jag vet inte om jag kommer behöva hålla på såhär hela livet..
Identitetslös

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte har så bra kontakt med dina föräldrar och att det aldrig är lugnt hemma. Det spelar säkert en stor roll för hur du mår känslomässigt. Kan det kanske vara orsaken till att du får ångest, att du skär dig och äter för litet?
Det låter viktigt att göra något åt situationen hemma så att den blir lugnare. När det är svårigheter i familjen brukar socialtjänsten kunna hjälpa.
Det verkar som du inte har talat med någon om att du har ångest och skadar dig själv. Det kan vara svårt att komma tillrätta med det helt på egen hand. Jag tycker du ska försöka vända dig till någon, som skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun och tala om hur du mår. Men du behöver också se dina svårigheter i ett sammanhang. Se vad som gör att du mår dåligt.
Det är bra att du nu har en person i ditt liv som får dig att må bättre. Men vänd dig också till en professionell vuxen.
Lycka till!