Ser ingen mening med livet
Vill inte att mina föräldrar ska veta att jag mår dåligt. Jag har mått dåligt i över ett år och känner inte att det blir bättre. Har skadat mig själv flera gånger på olika sätt. Jag ser ingen mening med livet och tror inte att någon bryr sig om mig. Har också haft problem med ätstörningar i ett tag. Har planerat mitt självmord och tog nästan mitt liv för några dagar sedan. En av mina vänner ringde mig och stoppade mig. Hon tycker att jag borde skaffa hjälp så det är därför jag gör detta. Men om mina föräldrar får reda på att jag mår så här dåligt kommer jag få massa skuldkänslor över att de blir ledsna. Om de mår dåligt kommer jag seriöst begå självmord. Mår redan så jävla dåligt och att veta att jag fått någon att bli ledsen så är det sista jag behöver för att bara ta mitt liv.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken förståndig och bra vän du har som tycker du ska skaffa hjälp och det gör du nu när du skriver till oss. Du skriver att du tror att ingen bryr sig om dig. Men din vän gör det och jag tror nog att du tror dina föräldrar också skulle göra det om du berättade för dem hur du mår. Du tror de kommer att bli ledsna. Det kanske de kommer att bli och det betyder, tror jag , att du är värdefull för dem och de kommer bli starkt berörda om de får reda på hur dåligt du mår. Eller tänker du annorlunda?
Men du verkar bli väldigt rädd för att de ska bli ledsna. Vad kan det vara som gör dig så rädd för att de ska känna starka känslor för dig? Du skriver att du kommer att få en massa skuldkänslor om du "gör" dem ledsna. Tror du att du kommer att skada dem på något sätt? Men jag tror inte ledsenhet skadar någon. Det är känslor vi får ibland. Kanske du också känner dig ledsen ibland när du känner att ingen bryr sig om dig? Så försök prata med dina föräldrar och berätta hur dåligt du mår. Om det känns för svårt just nu kan du kanske få mer hjälp genom att ta kontakt med Bris eller chatta på Tjejzonen.
Lycka till!