Vill ha hjälp att komma på bättre tankar
Det här är ingen riktig frpga mer att jag behöver hjälp men jag vill vara anonyn när jag var 5 dog min mamma i cancer och nu är jag 11. Ändasen des har jag skänt mig skyldig " varför dog hon och inte jag, hon hade så mycket att leva för" jag vill ha hjälp att kom på bättre tankar

BUP svarar:
Hej!
När någon dör som står en nära är det vanligt att känna skuld. De flesta av oss kan känna igen sig i det.
Men att du ännu efter så pass lång tid känner så gör att jag tycker att du ska prata med någon om dina tankar och känslor kring din mammas död. Det verkar som om något har blivit som en knut som du fastnat i. En knut som är svår att knyta upp och därför gör det svårt att komma vidare.
Vad det är som är knuten behöver man tala mer om för att förstå. Kanske är det detta att du velat hjälpa henne att bli frisk men inte kunde.  Eller kanske är det ett sätt för dig att försöka hålla henne kvar hos dig. Ett sätt att försöka göra henne levande därför att hon varit och är så viktig för dig.
Kanske kan du pröva att försöka byta ut dina skuldtankar mot andra mer ljusa tankar, kanske på något roligt som ni gjort tillsammans. Eller tankar på när du kunde hjälpa henne med något.
Om du kunnat fråga henne själv nu tror jag att hon allra helst hade velat att du ska ha det bra och inte känna skuld för hennes död.
Jag tycker du ska berätta om hur du känner för din pappa eller någon annan anhörig som kan hjälpa dig att få kontakt med någon att tala med, kanske skolkurator.
Tack för ditt berörande brev och lycka till!