Vill inte vara rädd för min mamma
Hej,
Jag är en tjej på snart 15 år som jämt bråkar med min mamma. Våra bråk kan vara om det minsta lilla som oftast leder till att jag gråter mig själv till sömns. Våra bråk är också en av mina anledningar till mitt självskadebeteende som har kommit till och från. Men när jag och min mamma bråkar är jag rädd för att hon ska slå mig. Som liten blev jag misshandlad och mobbad i flera år så rädslan sitter fortfarande kvar.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min mamma för hon kommer alltid in till mig när jag försöker att sova och vill bråka. Min mamma drar ofta in min pappa i bråken, men det slutar ofta med att mamma och pappa går emot mig. Men jag ska inte dra min pappa under en kam för han ”hjälper” mig med mina bråk. Alltså han säger strategier som jag kan använda mig av när ett bråk kommer upp. Dock bråkar jag och mamma alltid när det är kväll/natt och det är då hon blir ganska vild med gester och kan gå mot mig med handen i luften och det blir kortslutning i mitt huvud och jag blir arg.
Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort min rädsla från att bli slagen, jag har varit rädd för det i 10 år snart. Min mamma hotar med att hon ska ta bort min hobbie som får mig lycklig eller att döda mina husdjur med en ”blå spruta”.
Jag kan helt ärligt säga att jag är rädd för min mamma. Jag kan till och med säga att jag ibland tror att hon inte älskar mig. Hon kan bli så arg så att hon inte pratar med mig på flera dagar. Men som argument säger mamma att hon är en tjurig finne eller något annat.
Jag säger ofta att mamma inte lyssnar på mig, och då kan hon ta upp min skärmtid eller att jag aldrig gör som hon säger. Jag vet inte vad jag ska göra längre för att få henne lugnare i våra bråk. Snälla hjälp mig. Jag vill inte vara rädd för min mamma. Jag vill kunna ha henne som ett stöd om jag mår dåligt, eller att hon kan uppskatta mig som dotter.
Tack på förhand,
mvh V
V

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du beskriver, som det låter, en jättebesvärlig situation. Det är inte svårt att förstå att du inte mår bra i detta. Du skriver i ditt brev att du blev slagen och mobbad som liten. Jag undrar om det var andra som mobbade dig och slog dig eller om detta hände hemma?
Om man är med om saker som är för svåra för en att hantera brukar det kunna påverka mycket i livet. Det är sådant som man kan behöva hjälp med att hantera. Jag tycker att det verkar som att du behöver berätta för någon annan vuxen om hur du har det hemma.
Det kanske finns det någon på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna berätta för om hur du har det hemma och hur du tycker att det påverkar dig. Det skulle kunna vara en skolkurator, skolsköterska eller kanske en mentor. Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns det vuxna som är mycket vana vid att träffa unga människor som har liknande erfarenheter.
Som barn har man rätt att få hjälp så att man kan känna sig så trygg som möjligt i sitt hem. Föräldrar har inte rätt att behandla sina barn illa eller att slå sina barn. Det låter som något viktigt att ni får hjälp i familjen med hur ni har det med varandra. Du har beskrivit dina bekymmer på att bra och tydligt sätt i ditt brev. Det borde inte vara svårt för någon att förstå att du behöver hjälp.
Lycka till!