Min ångest äter upp mig inifrån
Hej
Jag är desperat. Idag träffade jag min kontakt på BUP och hade bestämt att jag skulle berätta om min dödslängtan. Jag har minst i en månad viljat dö och känner hela tiden att jag vill och borde skära mig, så hade bestämt att berätta. Jag träffade henne och vi pratade om min ångest då jag känner ångest kring allt och känner det hela tiden, vilket gör att jag inte kan fokusera på något. Jag kan inte gå till skolan, sova, äta eller ens göra det jag brukade älska. När vi pratade om min ångest fick jag fylla i något papper för att beskriva min ångest. Då skrev jag att jag fruktar det värsta och då frågade hon vad det va. Jag sa att skära mig och att ta livet av mig. Då så ville hon ställa några frågor då de flesta va om jag vill dö, om jag skadar mig, om jag funderat på hur osv. Grejen är att jag ljög. Jag kunde inte säga att jag är så nära att ta mitt liv, vet redan hur jag skulle göra. Min ångest äter upp mig inifrån och ut. Jag har inga vänner och det känns som att min familj hatar mig. Det känns som att jag inte har någon anledning att leva, allt känns meningslöst och det känns som att jag inte har någon framtid. Det ända jag känner är smärta. Jag är aldrig glad längre och det känns som att jag aldrig kommer bli glad på riktigt/må bra. Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska berätta att jag vill dö. Jag känner mig bara äcklig, värdelös, ensam, hatad osv. Jag är trött på att må såhär och vill bara att det ska ta stop. Jag kan lätt tänka mig att dö så länge jag slipper mitt liv. Jag hatar min personlighet och mitt utseende. Jag vill bara få ett slut på allt, men är för feg och svag. Jag är äcklad över hur svag jag är. Enda anledningen till att jag fortfarande lever är för att jag är rädd för att misslyckas/att jag försöker ta mitt liv men överlever, jag skulle aldrig kunna se på någon och skulle bara vilja dö mer. Inget är kul längre och det är som att tusen röster skriker i mitt huvud, men jag hör inte vad som skriks. Snälla, hjälp mig! Hur ska jag berätta att jag vill dö? Vad kan jag göra? Är det ens värt att försöka en sista gång? (För det här är mitt sista försök till att få hjälp) Jag har ingen att prata med, den ända jag känner att jag kan prata med är hon jag träffar på BUP. Det känns som att mitt liv inte går att rädda, så vet egentligen inte varför jag fortfarande lever. Det känns som att allt blir fel hela tiden och jag känner mig hjälplös och svag. Att skära mig gör mig lugn, vilket leder till att varje gång jag håller på att få en panikattack så känner jag att jag måste skära mig. Jag blir så desperat att jag ibland tar överdos på min ångestmedicin bara för att få må bättre. Jag är så desperat just nu. Allt känns jobbigt och allt är jobbiga beslut. Jag har ingen aptit längre så att behöva tänka ut vad jag ska äta är en stor utmaning. Fick jag välja skulle jag inte ens äta längre. Jag vill bara hoppa ut ur fönstret just nu. Jag litar inte på mig själv längre. Hur och vad ska jag göra för att få den hjälp jag egentligen behöver (för nu vet hon ju inte att jag är så nära på att ta mitt liv)? De senaste gångerna har jag inte fått svar när jag skrivit till er, men snälla jag behöver det verkligen den här gången! Jag vet inte vad jag ska göra och behöver verkligen hjälp! Det känns som att jag ska bryta ihop hela tiden och jag orkar inte mer. Jag kan inte leva längre när jag mår så här, jag kan inte. Jag vill antingen att jag ska sluta ha ångest eller så vill jag dö och att dö känns mycket lättare. Jag vet att vissa anser att det är själviskt att ta sitt liv, men det tycker inte jag. Jag förstår varför man väljer att dö
The Star V Is Dead

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt väldigt gripande brev. Jag är ledsen vi inte svarat dig tidigare. Jag tycker  du är så väldigt, väldigt modig som tog kontakt och berättade. Jag förstår att det inte är lätt att berätta allt på en gång. Du undrar hur du ska göra. Varför inte bara visa ditt brev som du skrivit till oss? Det är en väldigt gripande läsning. Jag tycker det förmedlar hur skört allt är just nu och att du behöver stöd och hjälp på en gång - nu genast.
Kan du visa brevet för dina föräldrar så de kan ta kontakt med BUP genast eller kan du själv ta kontakt med din kurator eller mottagningen du besökt? Du kan också ringa Sjukvårdrådgivningen och få hjälp hur och vart du ska vända dig akut.
Du skriver att du antingen vill sluta ha ångest eller så vill du dö. Naturligtvis kan du få hjälp med din ångest! Ångest kan vara fruktansvärt hemskt att ha. Men det finns hjälp att få.  Du har varit ensam med din dödslängtan alldeles för länge. Ge inte upp nu!
Lycka till!