Är jag lesbisk?
Hej! Jag är en tjej på 12 år, jag tycker själv att jag överanalyserar men jag tror jag är lesbisk. Till exempel om min mamma smeker mig på axeln pirrar det mellan benen eller när hon pussar mig kinden. Det har inte alltid varit såhär, som jag minns eller så tänkte jag inte på det just då när jag mindre. Tror säkert att jag övertänker men jag nojar fram och tillbaka, och det är även något som jag får ångest över. Jag vill inte vara lesbisk, jag vill vara "normal". Jag vill kunna ha "normalt" sex i framtiden, egna barn. Eller om jag vill berätta för en bästa vän så kanske hon säger "Vadå, är du typ kär mig" eller "pirrar det om jag tar på dig här" Bara allmänt obehagliga kommenterar man inte vill få, eller bara fördomar om att vara homo. Och de flesta som går ut om sin läggning har fått väldigt mycket skit, det är i för sig 2019 nu men, Det behöver inte vara så som jag skrev men det känns ändå piss. Vad ska jag göra? Tror ni att jag är lesbisk? Eller överanalyserar jag? HJÄLP!!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att du kanske tänker litet för mycket. Att det pirrar när din mamma smeker dig på axeln eller pussar dig på kinden är inget konstigt och av det kan man inte dra slutsatsen om du är lesbisk eller inte. Pirrkänslor uppstår lätt i början av puberteten nu när både kropp och känslor påverkas av de hormonförändringar man går igenom.
Men du undrar mycket om detta. Det är vanligt att man gör det i din ålder. Då kan det vara bra att tala med någon till exempel på ungdomsmottagningen i din kommun. På deras hemsida kan du också läsa mer som kanske kan ge svar på dina frågor.